بررسی عوارض جراحی لیفت و کوچک کردن سینه

تمام اعمال جراحی که روی بدن انسان انجام میگیرد حتی با رعایت کامل تکنیک های جراحی عوارض خاص خودشان را ایجاد میکنند . جراحی های زیبایی هم از این قاعده مستثنی نیستند . عوارض جراحی کوچک کردن سینه ماموپلاستی کم و درمان آن امکانپذیر است .
عوارض میتواند بعلت های مختلف ایجاد شود و تمام تلاش کادر پزشکی در جهت کاهش این عوارض میباشد . فرد داوطلب این عملها باید دستورات قبل و بعد عمل را بدقت رعایت کند تا احتمال بروز عارضه کاهش یابد.

عوارض جراحی کوچک کردن سینه

دانستن نکات مهم قبل از عمل :

• این جراحی ها به روش های مختلف انجام میگیرد
    • جراح با توجه به تبحر و تجربه ای که دارد , مناسب ترین روش جراحی زیبایی سینه را برای هر فرد انتخاب میکند .
    • در صورت انتخاب روش نادرست احتمال ایجاد عوارض بعد عمل افزایش می یابد .
    • فرد کاندید چراحی باید در مورد محدودیتها و عوارض حین و بعد از عمل آگاهی کافی کسب نماید .
    • درست ترین روش کسب این اطلاعات پرسش از جراح در زمان مشاوره است .
    • سوال از افرادی که قبلا جراحی شده اند روش درستی برای پاسخ به سوالات نمیباشد.

مهم ترین عوارض احتمالی عبارتند از:

خونریزی و تجمع لخته (هماتوم) داخل سینه
    • در کمتر از 1% موارد دیده میشود.
    • اغلب در 12 ساعت اول بعد عمل و معمولا در یک سینه ایجاد میشود.
    • علایم آن افزایش درد , بزرگ و سفت شدن سینه همراه کبودی وسیع است .
    • سریعا باید خون و لخته تخلیه شود .
    • گاهی خونریزی و هماتوم محدود است و نیاز به تخلیه نیست و خودبخود جذب میشود.
    • گاهی خونریزی تاخیری است و 10 تا 14 روز بعد از عمل بوقوع میپیوندد و علت آن ورزش و فشار و ضربه به سینه است که لخته های کوچک داخل سینه کنده شده و خونریزی ایجاد میشود.
    • توصیه میشود 10 روز قبل عمل داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین مصرف نشود و تا دو ماه فعالیت شدید بدنی ممنوع است.
    • اورژانسی ترین مورد عوارض جراحی کوچک کردن سینه است.
تجمع مایع یا سروما داخل سینه
    • با احتمال 5-1% ایجاد میشود.
    • علامت آن بزرگ شدن سینه , احساس جابجایی مایع و هوا داخل سینه و صاف و کشیده شدن پوست ناحیه و ورم پوست میباشد.
    • اغلب با سرنگ قابل تخلیه است و درمان بیشتری نیاز نیست .
عفونت و آبسه
    • در12-1% موارد ایجاد میشود .
    • زمان وقوع آن روز 14-10 بوده وعلایم آن تب , احساس بیماری , درد درناحیه بخیه یا سینه , ورم و قرمزی پوست , ترشح از زخم , باز شدن بخیه میباشد .
    • جهت درمان آنتی بیوتیک تجویز شده و آبسه تخلیه میشود.
    • شروع مصرف آنتی بیوتیک بلافاصله بعد ازعمل و پانسمان درست و پاکیزه نگاه داشتن زخم به کاهش عفونت کمک میکند .
باز شدن زخم و تاخیر التیام زخم
    • با احتمال 5% ایجاد میشود.
    • اغلب بعلت عفونت , نکروز و کشش زیاد در محل بخیه ها ایجاد میشود .
    • اغلب خودبخود بسته خواهد شد و دخالت جراحی لازم نیست
    •  اگر بدنبال ترمیم خودبخود اسکار ناجور ایجاد شد بعدا میتوان ترمیم ثانویه انجام داد.
پوست شل و اضافه
    • در زیر سینه یا در دو انتهای برش زیر سینه بسته به روش جراحی میتواند بعد عمل بوجود بیایید .
    • در 12% موارد ایجاد میشود .
    • اغلب با گذشت زمان از بین میرود . ولی در صورت تداوم , بعد یکسال میتوان آن را برداشت و ترمیم کرد .
    • ماساژ دادن ناحیه با پوست اضافه به جمع شدن آن کمک میکند .
    • این مشکل بیشتر در افراد چاق ایجاد میشود .

عوارض جراحی کوچک کردن سینه
غیر قرینگی
    • در 10% جراحی ها و حتی بیشتر میتواند ایجاد شود .
    • بین دو سینه از نظر سایز یا شکل تفاوت وجود دارد.
    • غیر قرینگی میتواند در مورد اندازه هاله سینه و محل نوک سینه هم اتفاق بیفتد.
    • درحالت طبیعی در اکثر افراد بین دو سینه از نظر سایز و شکل اختلاف وجود دارد بنابراین 10%اختلاف بین دو سینه بعد از جراحی در تمام موارد گفته شده قابل قبول بوده و نیاز به دستکاری مجدد ندارد .
    • در مورد غیر قرینگی تا چندین ماه بعد از عمل و تا بهبودی کامل نمیتوان نظر داد چون روند التیام دو سینه با هم فرق دارد و گاهی بعلت ورم طولانیتر یا وجود هماتوم و سروما , یک سینه بزرگتر دیده میشود .
    • هر گونه دستکاری و جراحی مجدد یکسال بعد قابل انجام است و دستکاری سینه قبل از این زمان میتواند نتایج نامطلوب بدنبال داشته باشد.
نکروز نوک سینه وهاله سینه
    • بصورت ناقص یا کامل در 6% عملها میتواند بوجود بیاید.
    • هر چه سینه افتاده تر باشد احتمال آن بیشتر میشود .
    • در افراد چاق , دیابتی و مصرف دخانیات شایع تر است .
    • علت آن اختلال در خونرسانی به هاله و نوک سینه است که به مرگ بافت این ناحیه منجر میشود .
    • علامت آن سیاه شدن بافت میباشد .
    • در صورت وقوع صبر میکنیم تا بافت خودبخود ترمیم پیدا کند و سپس میتوان با جراحی پلاستیک هاله و نوک سینه را بازسازی کرد .
    • در موارد نکروز ناقص , پس از التیام زخم اگر رنگ هاله از بین رفته آن را به رنگ طبیعی تاتو میکنیم.
تغییر حس هاله یا نوک سینه
    • در 15% موارد در تمام انواع روشهای جراحی لیفت و کوچک کردن سینه میتواند اتفاق بیفتد.
    • بیحسی موقت در عرض 18 ماه برطرف میشود.
    • هر چه بافت بیشتری از سینه برداشته شود و در واقع سینه کوچکتر شود احتمال ایجاد این عارضه بیشتر میشود.
اسکار یا جای عمل پهن و برجسته (گوشت اضافه)
    • تا 18% موارد بعد عمل میتواند ایجاد شود .
    • اسکار بدشکل دربرش لنگری بیشتر از برش عمودی و دور هاله ایجاد میشود.
    • در بهترین شرایط خط بخیه پس از یک تا دو سال اسکار باریک سفید رنگ بجا میگذارد و در طی زمان کم کم محو میشود.
    • در صورت وجود کشش زیاد در ناحیه بخیه ها , بعلت تکنیک بد جراحی یا وجود هماتوم یا سروما و دستکاری سینه میتواند ایجاد میشود .
    • وجود زمینه ژنتیکی , عدم محدودیت حرکت دست که سبب فشار به محل عمل و کشش در ناحیه شود , عفونت و باز شدن زخم و استفاده از دخانیات احتمال ایجاد اسکار هیپرتروفیک(گوشت اضافه) افزایش مییابد.
    • استفاده از شیت سلیکونی کرمهای مناسب و لیزر به رفع این اسکارها کمک میکند .
    • گاهی بابد این اسکارها را برداشت و مجددا ترمیم کرد که این عمل یک تا دو سال بعد قابل انجام است.
    • جزو آزار دهنده ترین عوارض جراحی کوچک کردن سینه است.
سفت یا گلوله شدن
    • قسمتی ازبافت داخل سینه سفت میشود .
    • اکثرا بعلت نکروز چربی ایجاد میشود . چربی داخل سینه در بعضی نواحی داخل بخیه گیر افتاده یا خونرسانی آن مختل میشود و بافت چربی میمیرد ونکروز میشود در نهایت به کیست چربی تبدیل و بصورت توده سفت لمس میشود .
    • گاهی دردناک میباشد در بعضی موارد بافت فرورفتگی پیدا میکند .
    • شیوع آن تا 22 درصد است.
    • در سینه های چاق و بزرگ و افتاده و در مصرف دخانیات بیشتر دیده میشود .
    • اکثرا خودبخود از بین میرود و به درمان خاصی نیاز ندارد .
    • گاهی بعلت درد و عفونت نیاز به جراحی دارد.

انواع روشهای جراحی کوچک کردن سینه یا ماموپلاستی در زنان

لخته شدن خون در وریدها و آمبولی به ریه
    • در افراد چاق و با سابقه قبلی , در افراد با فعالیت بدنی کم , سابقه واریس , در اختلالات انعقادی خون , در عملهای طول کشیده و در انجام همزمان چند عمل جراحی دیده میشود .
    • بستن پمپ فشار به پاها حین جراحی و استفاده از داروی ضد آمبولی به پیشگیری از این عارضه خطرناک کمک میکند.
اختلال شیردهی
    • یکی از عوارض مهم این نوع جراحی ها میباشد .
    • به هر میزان که از بافت غددی سینه برداریم به همان میزان احتمال شیردهی کاهش می یابد .
    • حتی اگر فرد بعدا باردار شود و سینه اش شیر تولید کند در اغلب موارد شیر کافی برای سیر کردن نوزاد تولید نمیشود و نیاز به شیر خشک هست .
    • حتی در مواردی که بافت غددی قابل توجهی حین عمل حفظ میشود بعلت ایجاد التهابات داخل سینه احتمال بسته شدن مجاری شیری و اختلال در جریان شیر دهی در آینده وجود خواهد داشت .
    • کلا این عملها برای خانمهایی توصیه میشود که تصمیم به فرزندآوری مجدد ندارند .
, , , ,