بیماری هموروئید بواسیر

اپیدمیولوژی بیماری

بیماری هموروئید بواسیر بیماری بسیار شایعی است که افراد در سنین مختلف چه جوان و چه پیر را مبتلا میکند حدود ۷۵ درصد افراد به ویژه افراد بالای ۳۰ سال در طول زندگی خود به نوعی از این بیماری مبتلا می شوند . ولی در بررسی هایی که در دنیا انجام شده  فقط  4.5 درصد افراد جامعه دچار هموروئید علامتداری میشوند که  نیاز به درمان پیدا کند . در آمریکا سالانه یک و نیم میلیون بیمار هموروئیدی تحت درمان قرار میگیرند . آمار دقیقی از میزان  شیوع بیماری در ایران وجود ندارد .

همورویید چیست ؟

هموروئیدها بالشتک های عروقی طبیعی هستند که در ناحیه کانال مقعدی در انتهای روده بزرگ (راست روده) در دو قسمت داخل و خارج کانال مقعد قرار دارند که به آن هموروئیدهای داخلی و خارجی می گویند. همه افراد این بالشتکهای هموروئیدی را دارند و عمل آنها ترشح موادی میباشد که خروج مدفوع از مقعد را تسهیل میکند. هموروئیدها ارگان های طبیعی این ناحیه هستند که در اثر زور زدن به دنبال یبوست و یا اسهال و همچنین عوامل دیگر , عروق داخل آن گشاد پرخون و متورم شده پیچ و تاب خورده  و بزرگ شده و بیرون میزنند و در صورت تکرار یبوست و زور زدن موقع اجابت مزاج دچار پارگی شده و خونریزی و گاهاً درد ایجاد میشود. در واقع تا  این علایم ایجاد نشود بیماری هموروئید بواسیر وجود نخواهد داشتد.

آناتومی ناحیه مقعد

علت واقعی بیماری هموروئید بواسیر مشخص نیست. ولی عوامل زیرمیتوانند در بروز آن موثر باشند :

۱- یبوست مزمن
۲- اسهال مزمن
۳- زور زدن و نشستن طولانی مدت در توالت
۴- افزایش سن
۵- ارث
۶- چاقی و حاملگی و افزایش فشار داخل شکمی در آسیت
۷- کم تحرکی و مصرف غذاهای کم فیبر، عدم استفاده از میوه جات و سبزیجات، مصرف الکل

بیماری هموروئید بواسیر

بیماری هموروئید بواسیر سه نوع است :

هموروئید داخلی از بالای خط دندانه دار در داخل مقعد منشا میگیرند و درد ایجاد نمیکنند

هموروئید خارجی از پایین خط دندانه دار در داخل مقعد منشا گرفته و درد ایجاد میکنند .

همورویید مختلط که هم هموروئید داخلی وجود دارد هم خارجی .

هموروئیدهای داخلی از نظر شدت علائم به چهار درجه تقسیم می شوند.
درجه اول: خونریزی بدون بیرون زدگی
درجه دوم: بیرون زدگی که خودبه خود جا می رود
درجه سوم: بیرون زدگی که با دست جا می رود
درجه چهارم: بیرون زدگی که با دست جا نمی رود
هموروئیدهای خارجی معمولاً به صورت یک برجستگی خارجی در بیرون ناحیه مقعد قرار داشته و اکثراً با درد و تورم و گاهی خارش همراه است.

علایم و نشانه های بیماری

خونریزی: اولین و شایع ترین علامت خونریزی است. خونریزی بدون درد هنگام اجابت مزاج است که پس از دفع مدفوع سفت ایجاد می شود . خون روشن و تازه دیده میشود.
بیرون زدگی: دومین علامت بیرون زدگی است که گاهاً بالشتک های هموروئیدی از مقعد خارج شده که خود به خود جا رفته و یا برای جااندازی نیاز به دستکاری دارند و گاهی آنقدر وسیع هستند که با دستکاری جا نمی رود.
درد: سومین علامت درد مبهم و دائمی در همورویید های بی عارضه و یا درد شدید در هموروئیدهای درجه سوم، چهارم عارضه دار داخلی و هموروئیدهای خارجی متورم و ترومبوزه است .

خارش: هم همورویید داخلی و هم هموروئید های خارجی میتوانند ترشح ایجاد و باعث خارش و مشکلات بهداشتی ناحیه شوند.

در اکثر افراد بیماری در حد بیرون زدگی است و علامت دیگری ندارد ولی اکثرا اظهار میکنند که مرتب در حال بزرگ شدن است . متاسفانه خود درمانی بسیار شایع میباشد و افراد پس از بروز عارضه به پزشک مراجعه میکنن .جهت پیگیری و درمان بیماری هموروئید بواسیر باید به متخصص جراحی عمومی مراجعه کرد تا درمان درست انجام شود.

, ,