تشخیص و درمان بیماری سینوس پیلونیدال یا کیست مویی

بیماری کیست مویی

کیست مویی یک بیماری شایع میباشد . نام دیگر آن کیست یا سینوس پیلونیدال است . کیستی حاوی اجزا پوست , مانند مو وسلولهای مرده در بافت نرم شکاف بین دو باسن در بالاتر از مقعد بوجود می آید و توسط یک یا چند تا منفذ به پوست باز میشود . علت دقیق آن معلوم نیست . به احتمال زیاد در دوران جنینی تعدادی از سلولهای پوست به بافت زیرین منتقل شده و طی سالها رشد کرده و به شکل کیست در می آید. بعضی عقیده دارند که بعلت اصطکاک زیاد این ناحیه با لباس در بعضی افراد که مدت طولانی مینشینند موهای ناحیه به زیر پوست فرو رفته و باعث واکنش بدن میشودو کیست بوجود می آید. امروزه درمان بیماری سینوس پیلونیدال کیست مویی با استفاده از لیزر متحول شده است.

درمان بیماری سینوس پیلونیدال کیست مویی

اپیدمیولوژی بیماری کیست مویی

• این بیماری خوش خیم بوده بیشتر در اقایان جوان به نسبت چهار برابرایجاد میشود.
  • بعضی افراد برای ابتلا به این بیماری مستعد ترهستند از جمله افراد کم تحرک , چاق , پرمو .
  • در بعضی شغلها مانند رانندگی که زیاد مینشینند شایع تر است.
  • عامل وراثت هم دخیل میباشد.
  • گاهی در ناحیه بین دو سینه , ناف و زیر بغل هم دیده میشود .
  • بعلت قطعی نبودن علت ایجاد بیماری روش پیشگیرانه ای وجود ندارد.
  • اغلب پس از ایجاد عفونت در ناحیه تشخیص داده میشود .
  • جهت پیش گیری از عود بیماری از بین بردن کامل موهای ناحیه با لیزر توصیه میشود.

علایم و نشانه های کیست مویی :

اکثرعلایم بعلت ایجاد عفونت در کیست ایجاد میشود که ناحیه متورم قرمزشده و درد شدیدی احساس میشود فرد تب و لرزدارد و گاهی از منافذ موجود چرک و خونابه خارج میشود . در موارد مزمن علایم عفونت حاد وجود ندارد ولی با فشار به ناحیه درد وجود دارد و ترشح بیرون میاید و موقع نشستن احساس ناراحتی میکند . تشخیص سینوس پیلونیدال با معاینه امکانپذیر است و به اقدامات تشخیصی دیگری نیاز نیست.

درمان بیماری سینوس پیلونیدال کیست مویی

در مواقع حاد بیماری باید سریعا به جراح مراجعه کرد تا آبسه تخلیه شود . با بیحسی موضعی برشی روی پوست داده میشود و تمام محتویات و ترشحات خارج شده و با سرم و آنتی بیوتیک و بتادین و گاهی با آب اکسیژنه شستشو داده شده و پانسمان انجام میشود . در این مرحله میتوان با لیزر بافت پوششی جدار کیست را کامل سوزانده و کانال سینوسها که به پوست بازمیشود را هم سوزاند تا بسته شوند واجازه میدهیم حفره آبسه به مرورزمان جمع شده و زخم خودبخود ترمیم پیدا کند هیچ وجهزخم بخیه زده نمیشود . این عمل بصورت سرپایی در مطب و یا بیمارستان انجام میشود . مصرف آنتی بیوتیک قبل از جراحی و بعد از جراحی توصیه میشود . علایم حاد بیماری پس از تخلیه آبسه بسرعت فروکش میکند.

درمواردی که علایم حاد وجود ندارد ولی سابقه عفونت قبلی دارد و از ناراحتی و درد ناحیه رنج میبرد میتوان کیست مویی را با مقداری از بافت اطراف با چاقوی جراحی یا لیزر برداشته و حفره باقی مانده را با بخیه دوخته و یا به حال خود رها کرد تا خودبخود ترمیم شود که دو تا سه ماه زمان میبرد. و در طی این مدت مراقبت از زخم شامل شستشوی روزانه زخم و پانسمان انجام میشود . در موارد بستن زخم احتمال عود بیماری وجود دارد.

تا زمانی که کیسه حاوی مو کاملا برداشته نشود عود بیماری بالاست.

گاهی بعلت عدم مراجعه به پزشک و عود مکرر بیماری , ناحیه وسیعی از پوست ناحیه درگیر شده و نیاز به جراحی پلاستیک برای باز سازی ناحیه وجود دارد.

,