داروی بوتاکس سم باکتری کلستریدیوم بوتولینوم است که بصورت رقیق شده جهت مصارف پزشکی تولید میشود. پس از تزریق عضلات ناحیه را بصورت موقت معمولا 4 تا 6 ماه فلج میکند و پس از این دوره فعالیت عضله به حالت طبیعی برمیگردد .
موارد استفاده از آن در طب و زیبایی زیاد بوده و دردرمان بیماری شقاق مقعد استفاده میشود.

در فیشر یا شقاق یک زخمی به علل مختلف در ناحیه آنال ورج یعنی لبه مقعد ایجاد میشود و بسیار دردناک بوده و گاهی خونریزی هم ایجاد میشود خارش از علایم دیگر آن است . مهمترین علت آن یبوست یا اسهال میباشد . معمولا موارد حاد آن با مراقبت و مصرف داروهای موضعی بهبود پیدا میکند . و نیاز به اقدام اضافی ندارد.

فیشر یا شقاق مزمن وقتی ایجاد میشود که حملات حاد بیماری مرتبا تکرار شود و یا بیماری به اقدامات اولیه و مصرف داروها جواب ندهد . در شقاق مزمن موقع معاینه در انتهای بیرونی زخم میتوان زایده ای با اندازه های مختلف مشاهده کرد و در سر داخلی یک زایده انگشت مانند وجود دارد و در کف آن تارهای عضله اسفنکتر داخلی مشاهده میشود. در این مرحله اغلب درد و گاهی خونریزی وجود دارد و بعلت اسپاسم عضلات مقعد , بیمار احساس میکند مقعدش تنگ شده است و بعلت بیرون زدگی نمیتواند بهداشت ناحیه را رعایت کند . علت عدم بهبودی زخم در این مرحله انقباض یا اسپاسم عضله اسفنکتر داخلی که مسیول کنترل دفع گاز است میباشد که مانع از خونرسانی کافی به زخم شده و ترمیم زخم با مشکل روبرو میشود. پس هدف از هر نوع درمان برای بیماری فیشر رفع این اسپاسم است.

یکی از روشهای درمان بیماری شقاق در مرحله حاد یا مزمن تزریق مقدار مشخصی از داروی بوتاکس به عضله اسفنکتر داخلی در یک یا دو نقطه جهت شل کردن عضله است . این کار بصورت سرپایی و در مطب انجام میشود و تزریق درد زیادی ندارد . اثر دارو از 48 ساعت بعد شروع شده و تا 6 ماه ادامه دارد در این مدت زخم فرصت التیام پیدا میکند همزمان یبوست و اسهال درمان میشود. علایم بیماری بسرعت از بین میرود با این تزریق فقط درد بیمار از بین رفته و بیرون زدگی از بین نمیرود . احتمال عود بیماری پس از 6 ماه وجود دارد که میتوان مجددا تزریق کرد یا با جراحی اقدام قطعی جهت درمان بعمل آورد.

عارضه تزریق بوتاکس اگرتوسط جراح وارد و با دوز مناسب انجام گیرد بسیار کم است و گاهی بی اختیاری موقت گاز روده مشاهده شده است که پس از مدتی از بین میرود.

anim2-thanksجهت دیدن تصاویر و فیلم های جراحی های ناحیه نشیمنگاه به صفحه اینستاگرام به آدرس زیر مراجعه بفرمایید:
@jarahi_hemorrhoid_laser