لیزر هموروئید

درمان هموروئید با لیزر یک روش کم تهاجمی است که از انرژی لیزر برای درمان درجات مختلف هموروئید استفاده می‌کند و از این رو علائم ناراحت‌کننده مرتبط با این بیماری را تسکین می‌دهد.

هموروئید یا بواسیر چیست؟

قبل از توضیح در باره لیزر هموروئید لازم است مختصری درباره آناتومی ناحیه مقعد بدانیم .

• در ناحیه مقعد و دور مقعد افراد در حالت طبیعی هیچ نوع برجستگی , زایده گوشتی آویزان , منگوله پوستی وجود ندارد .
  • پاگه هموروئیدی یا بواسیر یک برجستگی غیر طبیعی در ناحیه مقعد میباشد که گاهی خیلی بزرگ شده و بصورت یک زایده گوشتی از پوست دور مقعد آویزان میشود.

در 2 تا 3 سانتی متر انتهایی روده که ناحیه مقعد میباشد در زیر بافت پوششی عروق فراوان بنام هموروئید وجود دارد که دیده و لمس نمیشود . به دلایلی مانند یبوست مزمن و اسهال طولانی مدت که باعث ایجاد فشار در ناحیه مقعد میشود عروق ناحیه بزرک و متورم شده و با گذشت زمان و ادامه بیماری دچار عوارضی مانند خونریزی میشود.

• بیماری هموروئید میتواند از داخل مقعد شروع شده بتدریج بزرگ و آویزان شود.
  • نوع دیگر آن فقط در قسمت بیرون مقعد بوجود میاید.
  • زایده پوستی در انتهای بیرونی زخم فیشر یا شقاق مزمن مقعدی نیز ایجاد میشود .

لیزر هموروئید

چرا از لیزر در درمان بیماری هموروئید استفاده میشود ؟

روش مرسوم درمان هموروئید یا بواسیر, برداشتن کامل آن با جراحی و بستن رگهای آن با بخیه میباشد در نهایت میتوان زخم بجا مانده را باز گذاشت تا خود به خود بهبود پیدا کند و یا آن را با بخیه زدن ترمیم کرد . بعد از انجام جراحی در ناحیه مقعد بعلت زخم و التهاب بعد عمل درد و ناراحتی زیادی در محل عمل ایجاد میشود و بهبودی زخم تا هفته ها طول میکشد که خود به خود در کیفیت زندگی فرد تاثیر منفی میگذارد . هدف از جراحی هموروئید با لیزر به حداقل رساندن درد و ناراحتی و عوارض بیمار و کوتاه کردن زمان بهبودی و استراحت میباشد .

هزینه لیزر هموروئید

چگونه میتوان بیماری بواسیر یا هموروئید را با لیزر درمان کرد ؟

روش اول

• استفاده از لیزر کم توان طی چندین جلسه
  • هدف کاهش ورم و درد و خونریزی است
  • درمان قطعی نیست و احتمال عود علایم زیاد است .
  • این کار در مطب بصورت سرپایی بدون بیحسی قابل انجام است.
  • در بیماری شقاق کاربرد بیشتری دارد.

روش دوم

•  ازلیزر co2 به جای چاقوی جراحی استفاده میشود
  • پاگه هموروئید کامل برداشته میشود و رگهای خون رساننده بخیه زده میشود و زخم باز گذاشته میشود تا خودبخود ترمیم پیدا کند
  • بعلت استفاده از لیزر بر خلاف روش سنتی , آسیب کمتری به بافت وارد شده و درد و خونریزی و عوارض کمتر است
  • بعلت وجود زخم تا مدتی مراقبت لازم دارد و حین دفع درد و گاهی خونریزی ایجاد میشود.
  • احتمال عود با این روش بسیار کم و نتیجه عالی میباشد.
  • برای تمام انواع همورویید کاربرد دارد.

روش سوم

•  از لیزر دایود استفاده میشود.
  • کانولای مخصوص که سیم لیزر 360 درحه داخل آن قرار دارد به داخل پاگه هموروئید فرستاده شده و رگها و بافت را منعقد میکند و بتدریج پاگه همورویید کوچک میشود .
  • در این روش زخم ایجاد نمیشود و درد و ناراحتی بعد عمل بسیار کم میباشد
  • هزینه این روش بعلت نوع دستگاه لیزر بسیار بالاست و احتمال درمان قطعی کمتر از روش دوم است .
  • فرق آن با دستگاه IRC یا نور مادون قرمز در این است که لیزر ازداخل بافت هموروئید را میسوزاند ولی با دستگاه مادون قرمز سعی میکنیم رگهای تغذیه کننده هموروئید را از بیرون با تاباندن اشعه ببندیم که برای هموروئید با درجه پایین کاربرد دارد.
  • اکثرا برای هموروئید داحلی استفاده میشود

اکثرا ترکیبی از روشهای فوق برای هموروئیدهای پیچیده استفاده میشود .

پاسخ به سوالات

با لیزر هموروئید در یک جلسه تمام هموروئیدها را میشود درمان کرد؟

پاسخ مثبت است اگر فردی چند تا بالشتک هموروئید درجه سه و چهار داخلی و هموروئید خارجی و حتی شقاق داشته باشد در یک جلسه تمام هموروئیدها را میتوان درمان کرد قسمت داخلی هموروئید را با لیزر میسوزانیم قیمت خارجی را با لیزر بریده برمیداریم و عمل شقاق را همزمان انجام میدهیم .

, , , ,