پیشگیری از بیماری بواسیر هموروئید

هموروئید عروق برجسته در ناحیه مقعد میباشد. میتواند داخلی و یا خارجی و یا ترکیبی از هر دو باشد.حدود سه چهارم افراد بزرگسال در طی دوران زندگیشان به آن مبتلا میشوند. دلایلی برای ابتلا به بیماری مطرح است ولی اغلب علت نامشخص است. علایم آن خارش درد و ناراحتی خونریزی و بیرون زدگی در ناحیه مقعد میباشد . برای پیشگیری از بیماری بواسیر هموروئید اول باید با دلایل شناخته شده ایجاد هموروئید آشنا شویم.

پیشگیری از بیماری بواسیر هموروئید

بیشتر بخوانید: جراحی هموروئید با لیزر

علل ایجاد هموروئید

همانطور که گفته شد یک عامل خاص بوجود آورنده هموروئید وجود ندارد و اغلب ترکیبی از عوامل میتواند باعث ایجاد این بیماری شود که عبارتند از :

• زور زدن زیاد برای دفع مدفوع
  • نشستن به مدت طولانی جهت دفع مدفوع
  • اسهال یا یبوست مزمن
  • حاملگی
  • رابطه جنسی مقعدی
  • رژیم غذایی با فیبر کم
  • برداشتن اجسام سنگین بصورت مکرر
  • افزایش سن

عوارض همورئید

• کم خونی بعلت خونریزی مکرر و طولانی
  • لخته شدن خون داخل هموروئید یا هموروئید ترومبوزه
  • استرانگوله شدن و نکروز بعلت قطع شدن ناگهانی خونرسانی هموروئید , در هموروئید بیرون زده گیرافتاده
  • مزمن شدن بیماری و درگیر بودن فرد با درمان طولانی مدت

پیشگیری از ابتلا به بیماری همورئید

بهترین راه برای پیشگیری از بیماری بواسیر هموروئید نرم نگه داشتن مدفوع است تا راحت و بدون زور زدن زیاد دفع شود . برای پیشگیری از این بیماری و همچنین کاهش علایم در افراد مبتلا نکات زیر رعایت شود:

• پیشگیری از یبوست با مصرف غذاهای دارای فیبر کافی  مانند میوه و سبزیجات . نیاز روزانه فیبر 20 تا 30 گرم میباشد .
  • خوردن روزانه 6 تا 8 لیوان آب و مایعات دیگر
  • مصرف فیبر اضافی مثل پودر پسیلیوم در صورتی که مقدار موجود در غذا کافی نباشد.حتما باید با پسیلیوم مایعات کافی مصرف شود تا اثر کند.
  • سعی شود موقع دفع با نگه داشتن نفس زور زده نشود تا فشار به عروق مقعد وارد نشود.
  • با احساس دفع مدفوع سریعا دفع انجام شود و مدفوع نگه داشته نشود چون مدفوع در انتهای روده خشک میشود و دفع بعدی را مشکل میکند.
  • ورزش کردن و فعالیت بدنی با کاهش یبوست و کاهش وزن به پیشگیری از ایجاد هموروئید کمک میکند.
  • اجتناب از نشستن طولانی مدت . نشستن فشار در ناحیه مقعد را زیاد میکند و سبب ایجاد هموروئید میشود.
  • درمان اسهال و بیماریهای روده ای
  • پرهیز از برداشتن اجسام سنگین

درمان همورئید

انواع درمانها شامل دارو , لیزر هموروئید , جراحی باز یا بسته هموروئید میباشد. انتخاب روش درمان برای بیمار پس از معاینه توسط متخصص جراحی عمومی مشخص میشود تا بهترین نتیجه حاصل شود .

, , ,