آبسه مقعدی و درمان آن

عفونت و آبسه ناحیه مقعد باید سریعا تشخیص داده شده و درمان شود تا احتمال خطرات و عوارض کاهش یابد. عارضه مهم آن ایجاد فیستول مقعدی است.

آبسه چگونه ایجاد میشود

• کریپت یا غدد کوچکی در ناحیه جدار پوششی کانال مقعد وجود دارند که ترشحاتی را تولید میکنند
  • ترشحات ازطریق مجاری و سوراخهایی به کانال مقعد ریخته شده و کمک میکنند تا مدفوع راحت تر دفع شود .
  • گاهی بعلت نامعلوم در داخل این غده ها میکروب رشد کرده باعث ایجاد عفونت میشود
  • اکثرا عضلات اسفنکتر مقعد از گسترش عفونت جلوگیری میکنند.
  • اگر عفونت از سد عضله بگذرد به بافت اطراف مقعد منتشر و پس از چند روز باعث ایجاد آبسه میشود.
  • در صورت عدم درمان مناسب عفونت بالا تا کف لگن و در پایین تا پوست دور مقعد میتوانند گسترش پیدا کند .

روند ایجاد آبسه

در ناحیه دچار عفونت , باکتری ها مرتب تکثیر پیدا میکنند و دفاع بدن یعنی گلبولهای سفید به ناحیه وارد میشوند تا میکروبها را از بین ببرند و در طی این پروسه مرکز ناحیه عفونی تبدیل به مایع غلیظی میشود که حاوی میکروبها و گلبولهای سفید و بافت مرده ناحیه است . که در صورت عدم درمان مناسب عفونت به بافتهای مجاور گسترش مییابد و در بالا تا کف لگن و در پایین تا پوست دور مقعد میتوانند گسترش پیدا کند .

انواع آبسه مقعدی

• میتواند سطحی باشد و زیرپوست دور مقعد ایجاد شود که شایع تر است و راحت تشخیص داده میشود.
  • نوع عمقی که به بافتهای بالاتر تا لگن گسترش پیدا میکند که تشخیص و درمان آن سخت تر میباشد.

علت ایجاد بیماری

• علت ایجاد آبسه ناحیه مقعد دقیقا مشخص نیست.
  • در افرادی که یکبار دچار این بیماری شده اند به احتمال 30 درصد مجددا عفونت و آبسه ناحیه مقعد ایجاد خواهد شد .
  • رابطه‌ مستقیم بین تشکیل آبسه مقعدی و یبوست ، اسهال و بهداشت ضعیف هنوز ثابت نشده است .
  • در مردان و دهه سوم و چهارم زندگی بیشتر دیده میشود.
  • در افرادی که دچار بیماری دیابت , ایدز, سل , شقاق مقعدی میباشند بیشتر دیده میشود .
  • در بیماری التهابی روده , بیماری های مقاربتی , افراد با ایمنی ضعیف بعلت شیمی درمانی یا مصرف کورتون , بیماری و عفونت لگنی شایع تر است .
  • رابطه جنسی مقعدی افراد را مستعد این بیماری میکند.

علایم آبسه مقعدی :

• درد دایمی ناحیه مقعد که اخیرا ایجاد شده و موقع دفع و نشستن تشدید میشود.
  • تب و لرز ضعف و بیحالی و احساس بیماری
  • احساس وجود توده داخل مقعد یا برجستگی در مقعد
  • قرمزی التهاب دور مقعد
  • گاهی جوش متورم دردناک روی پوست دور مقعد
  • خروج ترشحات چرکی و خونابه اگر آبسه به داخل مقعد یا پوست باز شود.

تشخیص بیماری :

اغلب با شرح حال ومعاینه تشخیص داده میشود . گاهی نیاز به انجام سونوگرافی یا سی تی اسکن وجود دارد.

فیستول مقعدی و درمان آن

درمان :

• مراجعه سریع به متخصص جراحی عمومی جهت درمان هر چه سریع ترجهت جلوگیری ازایجادعوارض و مشکلات بعدی ضروری میباشد.
  • عدم تخلیه آبسه و یا تخلیه خودبخود آبسه هر دو مشکل ساز است .
  • بهترین نتیجه درمان در این بیماری وقتی حاصل میشود که آبسه به طریق مناسب و در نزدیکترین محل به حاشیه مقعد با چاقوی جراحی باز و تخلیه شود محتویات آبسه خالی شده تمام فضاهای بسته داخل آبسه باز و بطرز درستی با محلولهای لازم شستشو داده شود و زخم برای تخلیه فضای آبسه باز گذاشته  شود.
  • اگرهمزمان فیستول وجود دارد باید جراحی شود .
  • باز شدن خودبخود آبسه و یا بعلت گذاشتن مرهم باعث ایجاد فیستول مقعدی در درصد بالایی از افراد مبتلا میشود.

بعد از تخلیه آبسه , علایم بیمار به سرعت فروکش میکند و دو تا سه هفته طول میکشد تا محل عمل ترمیم شود . مراجعه مرتب به پزشک تا بهبودی کامل و اطمینان از اینکه فیستول ایجاد نشده لازم میباشد .

بهتر است این عمل در بیمارستان و با بیهوشی عمومی یا بیحسی نخاعی انجام گیرد تا درمان درستی انجام شود ولی آبسه های محدود و کوچک را میتوان در مطب هم تخلیه کرد.

آنتی بیوتک تزریقی در موارد شدید تجویز میشود. مصرف آنتی بیوتیک خوراکی تا مهار کامل بیماری ادامه میابد.

عدم درمان مناسب و به موقع میتواند باعث ایجاد عوارض زیر شود :
  • انتشارگسترده بیماری به بافتهای مجاورو انتشار عفونت از طریق خون که باعث فوت بیمار میشود.
  • فیستول مقعدی که در 40 تا 60 درصد موارد ایجاد میشود.
  • بی اختیاری مدفوع
  • ایجاد سرطان در آینده