جراحی هموروئید بواسیر

انواع روش های جراحی هموروئید

هر فردی که هموروئید دارد کاندید جراحی نمیباشد . بعضی بیماران با رعایت رژیم غذایی سالم و تغییر سبک زندگی و مصرف موقت پماد های آنتی هموروئیدی مانع از پیشرفت بیماری و ایجاد عوارض  میشوند . ولی در بسیاری از افراد انجام اقدامات فوق چاره ساز نبوده و بخاطر عوارض ایجاد شده نهایتا نیاز به جراحی وجود دارد . به عمل جراحی هموروئید بواسیر که در آن پاگه یا بالشتک هموروئیدی بطور کامل برداشته میشود هموروئیدکتومی گفته میشود که به دو روش باز و بسته انجام میگیرد . روش های دیگر جراحی , استاپلر , رابر باند , و بستن شریان هموروئید با گاید اولتراسوند داپلر میباشند.

در موارد زیر جراحی انجام میشود :

یک – هموروئید خیلی بزرگ داخلی

دو – هموروئید داخلی علامت دار که به درمانهای دارویی جواب نداده

سه – همورویید خارجی بزرگ که بهداشت ناحیه را مختل کرده است

چهار – هموروئید خارجی ترومبوزه

پنج – وجود همزمان هموروئید داخلی و خارجی

شش – همورویید داخلی که بعد از لیزر هموروئید یا رابر باند یا IRC  عود کرده

هموروئید وقتی علامت دار میشود که خیلی بزرگ شود یا خونریزی و درد و خارش داشته باشد و یا نکروز شود .

جراحی هموروئید بواسیرهموروئیدکتومی بسته

در این روش :

• پاگه هموروئید با استفاده از چاقوی جراحی , کوتر یا لیزر برداشته شده
  • رگهای خونرسان با بخیه بسته شده و سپس محل با نخ قابل جذب ترمیم میشود .
  • این روش جراحی هموروئید , برتری خاصی به روش باز نداشته و مدت زمان عمل طولانی تر است .
  • درد بعد از عمل مشابه روش باز است ولی ترمیم زخم نسبت به روش باز سریع تر انجام میشود
  • احتمال عفونت و باز شدن بخیه وجود دارد و گاهی فیستول سطحی ایجاد میشود .

تصمیم به انجام این روش جراحی هموروئید بواسیر یک امر سلیقه ای است و هر جراحی با توجه به تجربیاتش ممکن است این روش را انتخاب کند یا روش باز را ترجیح دهد .

هموروئیدکتومی باز

• مثل روش قبلی پاگه هموروئید برداشته شده ولی بستر زخم با بخیه ترمیم نمیشود و باز گذاشته میشود .
  • چنانچه از لیزر برای جراحی استفاده شود بعلت بسته شدن سر اعصاب کف زخم توسط لیزر درد بعد از عمل کمتر از روش بدون لیزر است
  • همچنین آسیب وارده به بافت در استفاده از لیزر کمتر از روشهای سنتی بوده و التیام زخم سریعتر اتفاق می افتد .

در مواردی که بیش از یک  پاگه هموروئید برداشته میشود التیام زخم مدتها طول میکشد و ریسک عوارضی مثل تنگی و بی اختیاری نسبی  بیشتر است و بهتر است اگر از این روش و یا روش بسته جهت درمان هموروئید استفاده میشود در هر جلسه بیشتر از یک پاگه برداشته نشود.

جراحی هموروئید بواسیر

هموروئیدکتومی با استاپلر

• این روش برای جراحی هموروئید بواسیر درجه سه و چهار داخلی و پرولاپس رکتوم مورد استفاده قرار میگیرد .
  • اسم دیگر آن هموروئیدوپکسی با استاپلر است .
  • با استفاده از وسیله ای بنام استاپلر  همزمان قسمت برجسته و آویزان چند پاگه هموروئید برداشته میشود
  •  قسمت باقیمانده هموروئید به محل اصلی آن در بالای خط دندانه ای  با بخیه فلزی استاپلر دوخته و فیکس میشود .
  • پس از التیام محل عمل بخیه ها خودبخود جدا شده و دفع میشوند .

بعلت اینکه در بالای خط دندانه ای کمترین اعصاب درد وجود دارد درد بعد از عمل ناچیز است . خونریزی و خارش کمتر از روشهای  جراحی باز و بسته  بوده و بهبودی بعد عمل هم سریعتر است . هزینه این روش بالاست .

رابر باند بستن باند لاستیکی

با استفاده از یک وسیله خاص یک حلقه لاستیکی به دور پایه پاگه هموروئید انداخته میشودحلقه کشی عروق پاگه همورویید را میبندد و 3 تا 10 روز بعد هموروئید کنده شده و دفع میشود .یک روش مناسب درمانی برای هموروئید درجه دو و بندرت سه است ممکن است بعد از عمل درد شدیدی ایجاد شود . احتباس ادراری  و خونریزی و عفونت از عوارض دیگر آن است . این کار با یا بدون بیحسی در مطب قابل انجام است .

هزینه لیزر هموروئید

بستن شریان هموروئید با گاید اولتراسوند داپلر

در این روش:

• دستگاه داپلر مخصوصی به داخل کانال مقعد هدایت شده و با کمک آن شریان بالشتک هموروئیدی شناسایی میشود
  • شریان با بخیه دوخته  و مسدود میشود .
  • این روش جراحی هموروئید بواسیر برای درمان درجات مختلف هموروئید مناسب است .
  • بدنبال قطع خونرسانی  بلافاصله بافت هموروئید کوچک شده و بتدریج تحلیل میرود . این روش بهتر از رابر باند بوده  ولی هزینه آن بیشتر است  خونریزی با این روش بسیار کم است ولی ممکن است درد طولانی مدت داشته باشد.تمام روشهای گفته شده در بالا با بیحسی موضعی یا بیحسی نخاغی یا بیهوشی در مطب یا کلینیک و یا بیمارستان انجام میشود . موارد پیچیده نیاز به چراحی تحت بیهوشی و در اتاق عمل دارد.

مهم ترین عوارض بعد عمل , درد , خونریزی , احتباس ادراری , بی اختیاری نسبی به گاز و مدفوع , عفونت , تنگی مقعد میباشد که احتمال وقوع آنها  با انتخاب درست روش و تکنیک عمل به حداقل میرسد.

, ,