درمان سریع بیماری شقاق مقعدی

بیماری فیشر یا شقاق مقعدی یک بیماری شایع بخصوص در زنان است و اکثرا علایم بیماری بقدری آزاردهنده میباشند که درمان سریع بیماری شقاق مقعدی باید انجام شود تا فرد به روال عادی زندگی برگردد. چنانچه اخیرا دچار بیماری شقاق مقعدی شده اید و یا اینکه از قبل این بیماری را دارید و بیماری شما مجددا عود کرده است ممکن است یکی از علایم زیر را داشته باشید:

• سوزش و درد حین دفع و بعد از آن
  • خارش
  • احساس تنگ شدن مقعد

درمان سریع بیماری شقاق مقعدی

درمانهای خانگی

اقداماتی که میتوان قبل از مراجعه به پزشک جهت تسکین درد و بهبودی علایم بیماری انجام داد اغلب موفقیت کمی در کنترل بیماری دارند بعضی از این اقدامات شامل:

• رفع یبوست با مصرف ملین های خانگی و گیاهی مانند روغن زیتون , سرکه سیب, آلو و انجیر خیس شده
  • استعمال روغن نارگیل یا ژل آلوورا یا  ویتانین E یا ژل بیحس کننده به زخم ناحیه مقعد
  • نشستن داخل اب گرم به مدت بیست دقیقه

اقدام درمانی

چه در مرحله حاد و چه در مرحله مزمن بهتر است فرد توسط متخصص جراحی عمومی معاینه شود . پس از گرفتن شرح حال و تاریخچه بیماری جراح روش درمانی مناسب را برای فرد انتخاب میکند . بعضی از این اقدامات بشرح زیر هستند:

• تجویز پماد بیحس کننده که قبل از عمل دفع استفاده شود.
  • تجویز پماد یا ژل شل کننده عضلات دور مقعد جهت کمک به ترمیم شقاق
  • تجویز کرم و پماد هایی که التهاب زخم را کم و به ترمیم زخم کمک کرده درد را هم کاهش میدهند مانند پماد آنتی هموروئید
  • تجویز داروی ملین و نرم کننده مدفوع جهت کمک به دفع راحت تر و کاهش درد حین دفع
  • گاهی آنتی بیوتیک موضعی تجویز میشود.
  • انجام لیزر کم توان 10 تا 12 جلسه جهت ترمیم زخم و کاهش درد و خونریزی
  • تزریق بوتاکس روش درمان سریع بیماری شقاق مقعدی میباشد بیماری سریعا به فاز بهبود میرود.
  • جراحی باز یا بسته اسفنکتروتومی عضله داخلی مقعد با یا بدون لیزر که درمان قطعی بیماری فیشر یا شقاق مقعدی در 95 درصد موارد میباشد.اغلب شقاق هم با لیزر سوزانده میشود.
  • دیلاتاسیون یا شل کردن عضله اسفنکتر بدون جراحی و سوزاندن زخم با لیزر

درمان فیشر یا شقاق مقعدی با تزریق داروی بوتاکس