عوارض جراحی کوچک کردن شکم ابدومینوپلاستی

تمام اعمال جراحی که روی بدن انسان انجام میگیرد حتی با رعایت کامل تکنیک های جراحی عوارض خاص خودشان را دارند. جراحی های زیبایی شکم هم از این قاعده مستثنی نیستند . عوارض جراحی کوچک کردن شکم ابدومینوپلاستی با رعایت تکنیکهای جراحی و انتخاب مناسب فرد قابل پیشگیری است.

عوارض شایع

سروما
  • شایع ترین عارضه ایجاد سروما است. شیوع آن تا 90 درصد دیده شده است.
  • تشکیل سروما در ناحیه عمل ابدومینوپلاستی غیر طبیعی نیست و جزوی از روند التیام زخم است.
  • سروما به مایعی گفته میشود که بعلت آسیب به سیستم لنف ناحیه و یا در اثر آب شدن چربی های مرده در محل جراحی تجمع مییابد .
  • محل تجمع مایع بیشتر در وسط شکم و پایین ناف است که باعث برجستگی ناحیه و احساس جابجایی مایع و هوا میشود.
  • اگر همزمان لیپوماتیک یا لیپوساکشن انجام شود احتمال تشکیل سروما افزایش می یابد.
  • اکثرا پس از چند بار تخلیه با سرنگ درمان میشود ولی گاهی نیاز به اقدامات بیشتری وجود دارد .
  • پوشیدن شکم بند یا گن مناسب به کاهش آن کمک میکند.
  • در صورت عدم درمان کافی سروما , دور آن کپسولی ایجاد شده و مزمن میشود که بصورت توده سفت در بالای ناف یا زیر شکم ظاهر میشود . درمان آن سخت و گاهی دخالت جراحی لازم است.
هماتوم
  • احتمال ایجاد هماتوم یا تجمع خون در محل عمل بسیار کم است.
  • اکثرا در ساعات اولیه پس از جراحی ایجاد میشود.
  • علایم آن برجستگی محل عمل , سفت شدن , کبودی و افزایش درد و علایم عمومی از دست دادن خون همچنین خروج خون از زخم و درنها است.
  • هماتوم کوچک با گذشت زمان بهبود میابد . هماتوم بزرگ را باید با جراحی تخلیه کرد.
  • احتمال ایجاد این عارضه در افراد دچار اختلال انعقادی بیشتر است . حداقل ده روز قبل از عمل باید داروهای رقیق کننده خون مثل آسپرین , بروفن و مسکن های مشابه آن , ویتامین ایی قطع شوند.
  • توصیه میشود قبل از جراحی لیست داروها و ویتامین هایی را که مصرف میکنید به پزشک ارایه دهید.
باز شدن زخم
  • در اثر کشش زیاد درناحیه عمل و یا عفونت موضعی ایجاد میشود.
  • در این مورد پس از اطمینان از برطرف شدن عفونت , زخم ترمیم میشود.
  • این عارضه در افراد دیابتی چاق و سیگاری احتمالش بیشتر است.
نکروز یا از بین رفتن پوست
  • معمولا در لبه های زخم بعلت قطع خونرسانی به آن ناحیه ایجاد میشود .
  • فشار زیاد به محل عمل مثلا در اثر تنگ بستن شکم بند , کشش زیاد در خط بخیه بعلت برداشتن زیاد پوست , تشکیل لخته زیر محل عمل و کم آبی بدن از عوامل ایجاد آن میباشد.
  • شایع ترین محل ایجاد نکروز درخط وسط پایین شکم بوده وعلایم آن ایجاد تاول و سیاه شدن پوست است .
  • جهت جلوگیری از فشار به محل جراحی تا مدتی باید نیمه نشسته استراحت کرد و موقع راه رفتن به جلو خم شد .
  • بعد از نکروزشدن پوست باید صبر کرد تا محل خودبخود ترمیم پیدا کند که حدود چند ماه طول میکشد .
  • پانسمان روزانه وکنترل عفونت کافی است.
  • اگر اسکار بدشکل در جای نکروز ایجاد شد بعدا میتوان آن را ترمیم مجدد کرد .
  • احتمال ایجاد این عارضه در افراد چاق وسیگاری و دیابتی بیشتر است.
  • در انجام همزمان ابدومینوپلاستی و لیپوماتیک احتمال این عارضه افزایش مییابد . یکماه قبل از جراحی حتما سیگارباید ترک شود.
کاهش حس در محل عمل

بیشتر در نیمه تحتانی شکم و خط بخیه ایجاد میشود و بعد از جراحی امری عادی میباشد و گاهی تا 18 ماه طول میکشد تا بهبودی حاصل شود . بعلت کاهش حس ناحیه از گذاشتن کیسه آب گرم و یا سرد در محل عمل جهت کاهش ورم باید اجتناب شود چون احتمال سوختگی و سرمازدگی پیش میاید.

لخته شدن خون در وریدهای عمقی و آمبولی ریه

• بیشتر در افراد چاق , مسن , افراد با سابقه قبلی لخته شدن خون , سابقه مصرف قرص جلوگیری از بارداری ایجاد میشود.
  •  در افراد دارای واریس اندام تحتانی , زمان طولانی تر بیهوشی , انجام همزمان چند عمل هم ایجاد میشود .
  • احتمال آن کم است و گاهی از موارد کشنده میباشد.
  • لازم است که فرد عمل شده هرچه زودتر بستر را ترک و در ساعت چندین دقیقه راه برود.
  • در اتاق عمل جهت کاهش ریسک این عارضه داروی ضد انعقاد تزریق و دستگاه ونو پمپ به پاها بسته میشود.
اسکار برجسته
  • در محل برش جراحی بصورت گوشت اضافه یا کلویید ایجاد میشود.
  • اکثرا در اثر عدم مراقبت کافی از زخم توسط فرد و یا استعداد بدزخمی ایجاد میشود.
  • بعد از عمل نباید خط بخیه در معرض کشش قرار گیرد و استراحت در حالت نیمه نشسته و خم شدن در حالت ایستاده تا دو ماه رعایت شود.
  • باز شدن زخم و نکروز لبه زخم هم از علل دیگر ایجاد اسکاربدشکل میباشد.
  • گاهی جهت اصلاح اسکارها به روتوش با جراحی یا لیزر نیاز میشود.
  • افراد بد زخم و پوستهای کلوئید ساز عمدتا قابل پیش بینی نبوده و بطور کامل و قطعی قابل درمان نیستد.
  • از میان عوارض جراحی کوچک کردن شکم ابدومینوپلاستی این عارضه بیشتر مورد توجه است.
  • ایجاد عفونت نادر است و معمولا در روز دهم تا چهاردهم بروز پیدا میکند .
  • به شکل سلولیت عفونت پوست و یا آبسه خود را نشان میدهد.
  • سلولیت بیشتر در بالای برش زیر شکم و یا دور ناف ایجاد شده.
  • علایم آن قرمزی , درد , ورم , ترشح چرکی , باز شدن زخم و تب و حالت بیماری میباشد .
  • در صورت عدم درمان , تبدیل به آبسه میشود .
  • درمان سلولیت مصرف آنتی بیوتیک خوراکی و موضعی است و اگر آبسه تشکیل شد باید زخم باز شده و آبسه تخلیه شود .
ایجاد داگ ایر

پوست اضافه برجسته بنام داگ ایر در گوشه های برش در افراد چاق بعلت برداشت ناکافی پوست ایجاد میشود . معمولا در انجام همزمان ابدومینوپلاستی و لیپوماتیک احتمال آن کاهش می یابد . جهت عدم ایجاد آن باید دست جراح برای برداشتن پوست اضافی باز باشد و قبل از عمل به اطلاع کاندید جراحی رسانده شود .

تنگ شدن ناف

عوارض مربوط به ناف شامل تنگ شدن , نکروز شدن و از بین رفتن ناف و عدم قرارگیری ناف در خط وسط شکم و ایجاد اسکار بدشکل در خط بخیه است . هر کدام از این عوارض درمانهای خاصی لازم دارد و معمولا 6 ماه یا یکسال بعد از عمل اول میتوان اقدام به ترمیم کرد.

گاهی بعد عمل بیمار دچار انقباضات کوتاه مدت عضله شکم ودرد میشود که با مصرف مسکن و آرامبخش بهبود میبابد.

, , , , , ,