تسکین درد بعد از جراحی هموروئید

هر نوع روش جراحی هموروئید که باعث ایجاد زخم و التهاب در ناحیه مقعد شود باعث ایجاد درد موقع دفع مدفوع خواهد شد . در جراحی سنتی هموروئید , در هر دو روش باز و بسته زخم وجود دارد . در جراحی هموروئید با لیزر برای هموروئید داخلی و خارجی اگر جراحی با لیزر co2 صورت گیرد در ناحیه عمل زخم ایجاد خواهد شد . در جراحی هموروئید داخلی با لیزر دایود 360 درجه با وجود اینکه زخم ایجاد نمیشود ولی بعلت ورم در محل عمل مختصری درد احساس خواهد شد . بنابر این تسکین درد بعد از جراحی هموروئید مقوله بسیار مهمی میباشد .

تسکین درد بعد از جراحی هموروئید

میزان درد به چه عواملی بستگی دارد

• وسعت عمل جراحی هر چقدر بیشتر باشد بعد از عمل درد بیشتری احساس میشود . مهم است که در یک جلسه فقط بالشتک هموروئیدی عارضه دار برداشته شود . انجام چند عمل همزمان در ناحیه مقعد باعث بروز عوارض و طولانی شدن زمان التیام محل عمل میشود
  • بعد از جراحی با لیزر درد کمتری نسبت به روش جراحی سنتی وجود دارد
  • وجود یبوست یا اسهال باعث ایجاد درد بیشتری در ناحیه عمل خواهد شد
  • عفونت و التهاب در محل عمل درد غیر عادی ایجاد میکند
  • مصرف بیش از حد مسکن بدن را در مقابل درد کم توانتر میکند
  • افرادی که دائما داروی اعصاب و مسکن مصرف میکنند درد بیشتری احساس میکنند

بیشتر بخوانید : هزینه لیزر هموروئید

روشهای تسکین درد بعد از جراحی هموروئید

معمولا بهبودی کامل محل عمل یکماه طول میکشد و بیمار در دو هفته اول بعد از جراحی هنگام دفع مدفوع ممکن است درجاتی از درد را تجربه کند ولی اکثرا در سایر مواقع درد در ناحیه عمل وجود ندارد . روشهایی که میتوانند باعث کاهش درد بعد عمل شوند عبارتند از :

مصرف مسکن و ضد التهاب
  • داروی استامینوفن کدئین یکی از بهترین دارو ها برای تسکین درد بعد عمل هموروئید است یک تا دو عدد هر شش ساعت میتوان مصرف کرد . بعلت ایجاد یبوست باید مصرف آن محدود شود .
  • داروی مسکن ضد التهاب مانند دیکلوفناک در موارد ورم شدید و درد ناحیه عمل استفاده میشود .
  • پماد هیدروکورتیزون بصورت موضعی ورم و التهاب را کاهش و درد را تسکین میدهد .
مصرف آنتی بیوتیک موضعی

اگر در معاینه مشخص شود که علت درد غیر عادی در محل عمل عفونت است پماد مترونیدازول به رفع عفونت التهاب و درد کمک زیادی میکند .

نشستن در آب گرم

بعد از عمل روزانه چندین بار هر بار حداقل ده دقیقه بخصوص پس از دفع باید داخل آب گرم نشست تا التهاب محل عمل کم شده و درد کمتری احساس شود و زخم ها سریع تر بهبود پیدا کنند . همچنین آب ترشحات و مدفوع روی زخم را شسته از ایجاد عفونت پیشگیری میکند

اجتناب از نشستن طولانی مدت و استراحت به شکم باعث کاهش ورم و درد در ناحیه عمل میشود

پیشگیری از یبوست و اسهال
  • دفع مدفوع سفت باعث سائیده شدن زخم و ایجاد درد شدید میشود
  • زور زدن برای دفع در حالت یبوست باعث ورم ناحیه عمل و حتی هموروئید ترومبوزه میشود
  • لازم است مایعات و فیبر غذایی کافی و ملین برای جلوگیری از یبوست مصرف شود

چندین بار دفع در روز و اسهال باعث التهاب و ورم محل عمل و درد غیر عادی خواهد شد . استفاده بیش از حد از داروهای ملین یکی از دلایل ایجاد اسهال میباشد .

, , ,