تفاوت بیماری هموروئید با بیماری شقاق

تفاوت بیماری هموروئید با بیماری شقاق چیست ؟ اصولا این دو بیماری کاملا متفاوت از هم هستند گر چه ممکن است در بعضی علائم با هم شباهت داشته باشند . چون درمان این دو بیماری با هم فرق میکند پس تشخیص درست جهت انجام بهترین و مناسب ترین درمان ضروری میباشد.

آشنایی با تفاوت بیماری هموروئید با بیماری شقاق

تعریف بیماری

1. هموروئید یا بواسیر عروق برجسته و بیرون زده ناحیه انتهای روده یا مقعد میباشد . دو نوع داخلی یا خارجی دارد . بیماری میتواند سالها بدون علامت به پیشرفت ادامه بدهد تا اینکه عوارضی مانند خونریزی بوجود بیاید و شخص متوجه وجود آنها شود .
  2. فیشر یا شقاق یک ترک یا زخم در مخاط لبه مقعد است جایی که اعصاب درد زیادی وجود دارد .

آشنایی با تفاوت بیماری هموروئید با بیماری شقاق

بیشتر بخوانید: جراحی هموروئید با لیزر

تفاوت در علائم بیماری

1. هموروئید داخلی درجه یک و دو میتواند خونریزی کند . گاهی خونریزی زیاد است . در هموروئید درجه سه و چهار بیرون زدگی داریم که میتواند همراه با خونریزی یا خارش و ترشح بلغم بعد از دفع باشد . در هموروئید خارجی بیرون زدگی و درد و خونریزی وجود دارد . علائم اکثرا پس از مدتی فروکش میکند .
  2. شقاق مقعدی با خونریزی ناگهانی شروع و با درد موقع دفع و سوزش پس از آن ادامه می یابد . در حالت مزمن آن عود مکرر بیماری و پوست اضافه در قسمت بیرونی شقاق وجود دارد .

تفاوت در علت ایجاد بیماری

1. در هموروئید علت ایجاد بیماری اکثرا بعلت فشار دائمی وارد شده به عروق انتهای روده در اثر زور زدن جهت دفع مدفوع و یا فشار وارد شده به عروق ناحیه در اثر اسهال مزمن است .
  2. شقاق اکثرا در اثر آسیب به بافت پوششی مقعد بعلت دفع مدفوع سفت و یا تخلیه ناگهانی و با فشار مدفوع ایجاد میشود . دلایل مهم دیگر آن بیماری التهابی روده , آمیزش مقعدی , عفونت مقعد , چاقی و نشستن طولانی مدت است .

تفاوت در علت ایجاد بیماری

بیشتر بخوانید: متخصص هموروئید خانم

تفاوت در درمان

1. در صورت عدم جواب به درمانهای خانگی و دارویی و پیشرفت بیماری و عارضه دار شدن آن بیماری هموروئید باید جراحی شود . میتوان لیزر هموروئید انجام داد که هموروئید را از داخل میسوزانیم و یا کامل برمیداریم . جراحی معمولی را با کوتر یا چاقو انجام میدهیم که بالشتک هموروئیدی را کامل برمیداریم .
  2. بیماری شقاق در حالت حاد آن میتواند کامل با دارو درمان شود ولی اگر مزمن شود بعید است که با دارو بهبود یابد و اکثرا عود میکند. روش درمان قطعی این بیماری بریدن قسمت کوچکی از عضله اسفنکتر داخلی است تا کمی شل شود و زخم مزمن شقاق بتواند بهبود یابد. این عمل را میتوان با لیزر یا کوتر و چاقو انجام داد .
, , , ,