درد و خونریزی همزمان ناحیه مقعد

خروج خون روشن از مقعد نشانه وجود بیماری در ناحیه انتهای روده و مقعد است . درد حین دفع و یا بعد از آن در اثر  بیماری ناحیه مقعد و یا اطراف آن ایجاد میشود . این دو علامت همیشه با هم همراه نیستند و خونریزی بدون درد و همچنین درد بدون خونریزی دلایل متفاوتی میتواند داشته باشد . درد و خونریزی همزمان ناحیه مقعد علامت چه بیماریهایی میتواند باشد ؟ در این مقاله به این سوال پاسخ داده میشود .

اهمیت تشخیص درد و خونریزی همزمان ناحیه مقعد

گر چه در اکثریت موارد علت یک بیماری ساده و قابل کنترل و درمان است ولی گاهی علت ساده نیست و تاخیر در تشخیص میتواند باعث غیر قابل درمان شدن بیماری شود . پس خونریزی و درد همزمان مقعدی علامت مهمی است و با مراجعه به متخصص جراحی عمومی علت آن باید بدرستی مشخص شود .

درد و خونریزی همزمان ناحیه مقعد

علل درد و خونریزی همزمان ناحیه مقعد

مهم ترین دلایل میتواند یکی از موارد زیر باشد :

بیماری شقاق مقعدی

یک بیماری خوش خیم است اکثرا بعلت اسهال یا یبوست ایجاد میشود . دو نوع حاد و مزمن دارد . در صورت اقدام درمانی درست در مرحله ابتدایی و حاد آن , بیماری به نوع مزمن و آزار دهنده تبدیل نمیشود . در ابتدا فقط خونریزی روشن وجود دارد با گذشت زمان درد و سوزش موقع دفع یا بعد از آن اضافه میشود . در موارد مزمن با عود مکرر بیماری درد و خونریزی یبوست و احساس تنگی در ناحیه مقعد احساس میشود . خونریزی شقاق مقعدی همیشه  تازه و روشن است .

بیماری هموروئید ترومبوزه

  • بعلت لخته شدن خون در داخل هموروئید خارجی یا قسمت بیرون زده هموروئید داخلی ایجاد میشود
  • اکثرا بصورت حاد و ناگهانی بروز میکند
  • توده دردناک که قسمتی از آن به رنگ ارغوانی است در بیرون مقعد بوجود می آید
  • اکثرا در چند روز اول پاره شده خونریزی ایجاد میشود
  • علت ایجاد آن اسهال یا یبوست حاد یا بلند کردن اجسام سنگین است
  • اگر در 48 ساعت اول مراجعه شود میتوان جراحی کرد . جراحی هموروئید با لیزر یکی از روشهای درمانی موثر است
  • در مورد مراجعه پس از 48 ساعت درمان علامتی تا رفع ورم و التهاب توصیه میشود

بیماری سرطان رکتوم

علامت همزمان خونریزی و درد ناحیه مقعد در سرطان قسمت انتهایی رکتوم یا راست روده که به عضلات مقعد دست اندازی کرده دیده میشود . بیمار موقع دفع خونریزی همراه با درد سوزشی شدیدی را احساس میکند که به درمان دارویی جواب نمیدهد . اغلب قطر مدفوع کم شده است . این بیماری اگر با بواسیر یا شقاق بدلیل علائم مشابه اشتباه گرفته شده و به موقع تشخیص داده نشود قابل درمان نیست . با معاینه داخل مقعد با انگشت وجود توده سرطانی مشخص میشود .

بیماری سرطان مقعد

وجود توده درد و خونریزی از علائم اصلی سرطان ناحیه مقعد است . گاهی بصورت زخم میباشد که با اقدامات درمانی بهبود پیدا نمیکند . بیشتر در افراد بالای 75 سال و افراد سیگاری دیده میشود و علائم مشابه هموروئید و شقاق داشته و ممکن است مشکل تشخیصی ایجاد شود . در صورت تشخیص در مراحل اولیه پیش آگهی خوبی دارد و کاملا قابل درمان است .

, , , ,

Related Posts

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

*

code

فهرست