درمان بیماری هموروئید حاد

گر چه بروز این بیماری شیوع زیادی ندارد ولی درمان بیماری هموروئید حاد به اقدام فوری و اورژانسی نیاز دارد . معمولا در مردان با سابقه طولانی مدت بیماری هموروئید که برای درمان قطعی اقدام نکرده اند ایجاد میشود . ولی در زنان باردار در ماههای آخر بارداری هم ممکن است ایجاد شود .

علت ایجاد بیماری هموروئید حاد

فرد مبتلا سالهاست که هموروئید های بزرگ داخلی دارد که اغلب به مرحله چهار بیماری رسیده و از مقعد بیرون زده اند . بعلت فشار انقباضی اسفنکتر داخلی مقعد هموروئید آویزان شده متورم شده و حالتی ایجاد میشود که خون به بالشتک هموروئیدی وارد میشود ولی خون وریدی بعلت ورم نمیتواند تخلیه شود و خون داخل هموروئید جمع و لخته میشود و وقتی لمس میشود سفت و دردناک است . به این حالت هموروئید گیر افتاده یا اینکارسره می گویند . در صورت عدم درمان فوری و مناسب بافت هموروئید نکروز و سیاه میشود به این حالت هموروئید استرانگوله گفته میشود.

بیشتر بخوانید : جراحی هموروئید با لیزر

علایم بیماری هموروئید حاد

بیرون زدگی و ورم شدید

سفتی و تغییر رنگ بافت

خونریزی

دردشدید گاهی غیرقابل تحمل

یبوست و تجمع مدفوع در انتهای روده

در صورت مراجعه سریع

اگر فرد بیمار بعد از ابتلا , سریعا به متخصص جراحی عمومی مراجعه نماید امکان جا انداختن هموروئید گیر افتاده و جلوگیری از پیشرفت بیماری وجود خواهد داشت . جهت درمان ابتدا با گذاشتن کیسه آب سرد و مصرف داروی ضد التهاب مانند شیاف دیکلوفناک تورم در ناحیه را کاهش میدهیم و سپس با کمک دست هموروئید ها را داخل کانال مقعد برمیگردانیم و بهتر است فرد مدتی به روی شکم استراحت کند تا ورم ناحیه بهبود پیدا کند . مصرف ملین تا بهبودی کافی توصیه میشود . بیمار پس از بهبودی مناسب باید تحت جراحی برای درمان قطعی قرار بگیرد .

در صورت مراجعه دیر رس

در اکثر موارد اقدامات ساده که در بالا گفته شد موثر نبوده و نیاز به دخالت فوری جراحی وجود دارد . در این حالت لخته های خون داخل هموروئید را تخلیه میکنیم و هموروئید های با آسیب بیشتر بافتی را برمیداریم و اسفنکتر داخلی مقعد را شل میکنیم . جهت جلوگیری از عوارض بعدی تا حد ممکن باید مخاط بین هموروئیدها را حفظ کرد و تمام هموروئیدها را در یک جلسه برنداشت . در این مرحله برای کاهش بیشتر عوارض عمل میتواند لیزر هموروئید انجام گیرد .

, , ,