سینه زیر بغلی یا سینه فرعی

سینه زیر بغلی یا سینه فرعی یا سینه سوم بصورت یک برآمدگی در ناحیه زیر بغل در 6 درصد زنان و 3 درصد مردان دیده میشود و داخل آن بافت سینه وجود دارد و متفاوت از تجمع چربی در قسمت جلو زیر بغل است . با افزایش سن و افزایش وزن تجمع چربی در پهلوی سینه ها و زیر و جلو زیر بغل کاملا عادی بوده و فقط مشکل زیبایی ایجاد میکند  . اهمیت تشخیص ضایعه در این است که بعلت وجود بافت سینه داخل آن میتواند مثل سینه اصلی تمام بیماریها مثل کیست توده سرطان ماستیت داخل آن ایجاد شود . سینه سوم غده لنفاوی زیر بغلی نیست و با آن فرق دارد و برداشتن آن توصیه میشود .

سینه زیر بغلی یا سینه فرعی

علت سینه زیر بغلی یا سینه فرعی

یک مشکل مادرزادی است و علت آن باقی ماندن بافت اولیه سینه از دوران جنینی در این ناحیه میباشد . در دوران جنینی در امتداد خطی که از زیر بغل تا ناحیه شرمگاه کشیده شده و خط شیری نام دارد بافت سینه وجود دارد . در انسان موقع تولد در حالت عادی دو سینه وجود دارد ولی ممکن است روی خط شیری پستان فرعی یا نوک سینه اضافی باقی بماند . شایع ترین محل آن زیر بغل است و میتواند یک یا دو طرفه باشد . بیشترین شیوع در میان ژاپنی ها است .

علائم سینه فرعی

میتواند کوچک و بدون علامت باشد و یا بعلت وجود بافت سینه داخل آن مثل سینه طبیعی تحت تاثیر هورمونهای زنانه در دوره ماهانه حاملگی و شیر دهی قرار گرفته و علامت دار شود . یعنی بزرگ و کوچک میشود و شیر داخل آن تشکیل میشود . شایع ترین علامت آن وجود برجستگی در ناحیه زیر بغل بدون داشتن نوک سینه است . گاهی بصورت توده بزرگ آویزان است . گاهی دردناک شده و داخل آن توده لمس میشود . میتواند با بیماریهای زیر اشتباه گرفته شود :

• توده چربی یا لیپوم
  • غده لنفاوی
  • کیست سباسه
  • سرطان

تشخیص سینه فرعی برای درمان درست بسیار مهم میباشد .

روشهای تشخیص سینه فرعی

اکثرا در معاینه بالینی مشخص میشود . روشهای زیر به تشخیص بهتر کمک میکنند :

• سونوگرافی یا ماموگرافی
  • MRI
  • نمونه برداری سوزنی یا برداشتن کامل آن و بررسی پاتولوژی آن

روشهای درمان

سینه فرعی بدون علائم ناراحت کننده نیازی به درمان ندارد و هر نوع درمانی فقط جنبه زیبایی خواهد داشت و بیمه ها هزینه را تقبل نمیکنند . دو نوع درمان وجود دارد :

• لیپوساکشن . در مواردی انجام میشود که اکثریت بافت را چربی تشکیل میدهد و پوست شل و آویزان وجود ندارد . در این موارد نتیجه خوبی از لیپوساکشن بدست می آید .
  • جراحی . همراه با لیپوساکشن یا به تنهایی برای مواردی که بیشتر بافت سینه وجود دارد انجام میشود همچنین اگر سینه فرعی بزرگ و آویزان شده باشد با جراحی برداشته میشود .

در روش جراحی اگر بدقت انجام نشود امکان آسیب به اعصاب و لنف ناحیه وجود دارد .

, , , ,