علائم شایع بیماری هموروئید بواسیر

هموروئید بواسیر بیماری شایع در میان تمام جوامع میباشد . گر چه بیشتر افراد میانسال را درگیر میکند ولی کودکان هم میتوانند دچار بیماری شوند . بواسیر سیاهرگهای متورم در انتهای روده و مقعد است . ایجاد آن را به یبوست و زندگی غیر فعال و رژیم غذایی ناسالم نسیت میدهند . درمان برای این بیماری با اصلاح سبک زندگی و تغییر رژیم غذایی و درمانهای خانگی شروع و گاهی نیاز به جراحی یا لیزر هموروئید میباشد . در اینجا به بررسی علائم شایع بیماری هموروئید بواسیر میپردازیم .

بیشتر بخوانید : جراحی هموروئید با لیزر

انواع هموروئید بواسیر

• هموروئید خارجی در قسمت بیرونی مقعد ایجاد میشود .
  • هموروئید داخلی در قسمت داخلی مقعد بوجود می آید بر اساس شدت بیماری چهار درجه دارد :
  1. درجه یک . برجستگی در مخاط انتهای روده ایجاد میشود اغلب بدون علامت است
  2. درجه دو . هموروئید موقع دفع از مقعد خارج و خودبخود به داخل برمیگردد
  3. درجه سه . هموروئید موقع دفع خارج و باید با دست داخل برگردانده شود
  4. درجه چهار . هموروئید دائما بیرون مقعد قرار دارد و با دست به داخل برنمیگردد

علائم شایع بیماری هموروئید بواسیر

علائم بیماری در نوع داخلی و خارجی هموروئید تا حدودی متفاوت است .

بیرون زدگی

در هموروئید خارجی دکمه یا گوشت اضافه در بیرون مقعد دیده میشود و ظاهر آن مشابه پوست اضافه  است . در هموروئید داخلی بیرون زدگی از داخل مقعد خارج میشود و رنگ آن مشابه مخاط داخل مقعد است و با زور زدن اندازه آن فرق میکند .

خونریزی

خونریزی روشن اغلب بصورت رگه خون روی مدفوع است ولی گاهی خونریزی واضح و زیاد است و ریختن و پخش شدن آن داخل کاسه توالت بیمار را شدیدا مضطرب میکند . خونریزی از هموروئید داخلی بدون درد است . خونریزی زیاد همراه درد حین دفع از علائم سرطان انتهای روده میباشد . خونریزی هموروئید خارجی اغلب بدنبال لخته شدن خون داخل آن پیش می آید .

دردو سوزش

هموروئید داخلی درد ندارد و فقط موقعی که بیرون مقعد گیر بیفتد متورم شده و دردناک میشود . هموروئید خارجی در صورت تورم لخته شدن خون داخل آن و آسیب سطح آن دچار درد و سوزش میشود و حتی بدون دفع هم ناراحتی وجود دارد . درد ناگهانی و شدید در ناحیه دور مقعد همراه توده سفت از علائم هموروئید ترومبوزه است . درد ناگهانی و پیشرونده در دور مقعد همراه با تورم و قرمزی دور مقعد و تب از علائم آبسه دور مقعد است .

خارش مقعدی

اغلب در هموروئید خارجی دیده میشود ولی اگر همراه با خروج ترشحات بلغمی باشد بعلت هموروئید داخلی است .

ترشح

خروج ترشحات بلغمی از مقعد و آلوده شدن لباس زیر از علائم هموروئید داخلی پیشرفته است . این ترشحات چرکی و عفونی نیستند ولی میتواند بدبو و آزار دهنده باشد و باعث خارش پوست شود . ترشح چرکی از مقعد مربوط به بیماری عفونی یا آمیزشی است .

, , ,