مواد غذایی مضر برای هموروئید بواسیر

کسانی که به بیماری هموروئید بواسیر مبتلا هستند خوب میدانند که مصرف بعضی مواد غذایی باعث شروع مجدد علائم بیماری میشود یا علائم بیماری را تشدید میکند. بهتر است بیماران در مورد اینکه کدام مواد غذایی برای هموروئید بواسیر مضر هستند اطلاعات کافی داشته باشند تا با کاهش یا حذف این غذاها روند بهبود بیماری تسریع شود.

مواد غذایی مضر برای هموروئید بواسیر کدامند؟

این مواد را میتوان به سه دسته تقسیم کرد :

• غذاها و افزودنی ها
  • نوشیدنی ها
  • میوه و سبزیجات

مواد غذایی مضر برای هموروئید بواسیر کدامند؟

بیشتر بخوانید: جراحی هموروئید با لیزر

1- دسته غذاها و افزودنی ها

– لبنیات

انواع پنیر و لبنیات دارای فیبر کم هستند و برای دفع نیاز به آب فراوان دارند .

در بعضی افراد مصرف شیر باعث اسهال میشود هر دو فرم اسهال و یبوست بیماری هموروئید را تشدید میکنند .

– گوشت و پروتئین

گوشت قرمز و سفید و تخم مرغ تقریبا فیبر ندارند و باعث دفع سخت شده و علائم بواسیر را تشدید میکنند .

– تنقلات

چیپس و هله هوله فیبر کمی دارند نمک زیادی دارند باعث ایجاد یبوست میشوند .

– نمک

غذاهای شور باعث یبوست میشوند مخصوصا در شرایطی که آب هم زیاد مصرف نشود یبوست سختی ایجاد کرده و اثر بسیار بدی روی هموروئید دارند .

– ادویه

مصرف ادویه جات به مقدار زیاد میتواند باعث مشکلات گوارشی مانند نفخ و دل پیچه و اسهال شود و برای بیماری هموروئید مضر است .

– برنج سفید

برنج سفید و مواد غذایی که از آن تهیه میشود مانند کلوچه حاوی فیبر ناچیزی است و باعث یبوست میشود و هموروئید را تشدید میکند .

– نان سفید

نان سفید و مواد غذایی که از آرد سفید تهیه میشود بیشتر فیبر داخل آنها تصفیه شده و حاوی فیبر خیلی کمی هستند که باعث یبوست میشوند .

نان سفید

بیشتر بخوانید: متخصص هموروئید خانم

– مواد غذایی فرآوری شده

مواد غذایی فراوری شده مثل سوسیس کالباس و انواع فست فودها بعلت داشتن فیبر کم و نمک و ادویه جات و سس فراوان باعث یبوست اسیدی شدن مدفوع و دفع سخت میشوند .

2- نوشیدنی ها

– نوشیدنی الکلی

بدن را بی آب میکند و آب داخل روده کم میشود و یبوست ایجاد و بیماری هموروئید تشدید پیدا میکند .

– نوشابه های گازدار

باعث نفخ روده و اسهال میشوند و روی شدت بیماری بواسیر تاثیر میگذارند .

– قهوه و کافئین

هر غذا یا نوشیدنی که حاوی کافئین باشد آب بدن را کاهش میدهد و سبب یبوست و دفع سخت میشود اگر عادت به استفاده از این مواد غذایی وجود دارد بهتراست آب فرادان هم مصرف شود .

3- میوه و سبزیجات

– میوه های کال و نارس

باعث ایجاد نفخ روده میشوند مدفوع را اسیدی میکنند و حجم مدفوع زیاد شده دفع مدفوع سخت میشود و علائم بیماری هموروئید بیشتر میشود .

– انواع فلفل

فلفل و مواد غذایی که در آنها فلفل استفاده شده ممکن است باعث اسهال یا یبوست شوند

هر دو این موارد علائم بیماری بواسیر را بدتر میکنند .

– فیبر زیاد

مصرف بیش از اندازه مواد غذایی حاوی فیبر باعث افزایش غیر عادی حجم و دفعات دفع مدفوع شده و علائم هموروئید شدت پیدا میکند .

بادمجان و گوجه فرنگی

مصرف زیاد بادمجان و گوجه فرنگی مدفوع را اسیدی میکند و موقع دفع باعث ناراحتی موضعی در فرد دارای هموروئید میشود .

– سیر

مصرف زیاد سیر باعث اسهال و نفخ روده میشود و همچنین مدفوع را اسیدی میکند و در افرادی که بواسیر دارند علائم بیماری را افزایش میدهد .

, , , ,