کیست سینه و درمان آن

یکی از بیماریهای شایع سینه در بین زنان کیست سینه است. کیست سینه یک کیسه معمولا گرد حاوی مایع رقیق یا غلیظ و گاهی خونی میباشد . اغلب خوش خیم است. تعداد آن میتواند یک و یا بیشتر باشد. کیست میتواند بقدری بزرگ شود که فرد در معاینه آن را پیدا کند و یا آنقدر کوچک باشد که در بررسی سینه با سونوگرافی بصورت یافته اتفاقی دیده شود. این مقاله راجع به کیست سینه و درمان آن میباشد.

کیست سینه و درمان آن

شیوع کیست سینه

در هر سنی در میان زنان دیده میشود . بیشتر در زنان بین 30 تا 50 سال و قبل از یائسگی شایع است ولی در زنانی که بعد یائسگی هورمون میگیرند هم دیده میشود. 7 درصد زنان کیست قابل لمس دارند. 25  درصد توده های یافت شده در سینه کیست هستند. کیستها خوش خیم هستند. بیشتر کیستها در قسمت یک چهارم فوقانی خارجی سینه قرار دارند.

علت ایجاد کیست سینه

علت دقیق ایجاد کیست سینه مشخص نیست . تصور میشود تغییرات هورمونی در سیکل ماهانه علت آن باشد . و بعد از یائسگی که هورمون استروژن کاهش می یابد کیست تشکیل نمیشود . کیست سینه در اثر تجمع مایع در داخل بافت غده ای سینه ایجاد میشود .

علائم کیست سینه

کیست میتواند در یک یا هر دو سینه وجود داشته باشد . علائم آن شامل :

  • توده گرد یا بیضی شکل با سطح صاف که با فشار دست جابجا میشود
  • ترشح از نوک سینه به رنگ روشن زرد یا قهوه ای
  • درد سینه و حساس بودن موقع لمس توده
  • افزایش سایز و درد توده درست قبل از پریود
  • کاهش اندازه توده و کم شدن درد بعد از دوره پریود

بیشتر بخوانید : علت درد سینه در زنان

روشهای تشخیص کیست سینه

  • معاینه سینه ها توسط متخصص جراحی عمومی
  • ماموگرافی در تشخیص کیستهای بزرگ کمک میکند
  • سونوگرافی به تشخیص توده از کیست کمک میکند
  • FNA کشیدن مایع داخل کیست با سوزن و فرستادن برای آزمایش پاتولوژی

کیست سینه و درمان آن

1- کیست ساده

کیست ساده زیر 3 سانتی متر که در سه دوره پریود تغییر اندازه نداده و درد و ناراحتی خاصی ندارد نیاز به درمان ندارد . بسیاری از کیست ها در طی زمان خودبخود از بین میروند . این افراد با سونوگرافی دوره ای تحت نظر قرار میگیرند .

2- کیست بزرگ

کیست بزرگ یا کیستی که دردناک است و مرتب رشد میکند را با سوزن تخلیه میکنیم اگر محتویات خونی نباشد و کیست کامل از بین برود اقدام دیگری لازم نیست و اگر کیست مجدد رشد کند تا دو بار دیگر تخلیه میکنیم و پس از آن اگر مجدد رشد کرد با جراحی خارج میکنیم

3- کیست پیچیده

اگر محتویات کیست خونی بود یا توده از بین نرفت بررسی اضافی و نمونه برداری از توده CNB انجام میشود و بر اساس جواب درمان انجام میگیرد .

,

Related Posts

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

*

code

فهرست