بواسیر داخلی چیست؟

بواسیر داخلی یک بالشتک حاوی رگهای خونی است که در بالای مقعد در انتهای راست روده قرار دارد . سه چهارم افراد بزرگسال در طی زندگی به بیماری بواسیر مبتلا میشوند . بواسیر خارجی در قسمت بیرونی مقعد ایجاد میشود علائم و نشانه های این دو نوع هموروئید تفاوتهایی با هم دارند . انواع روشهای درمانی برای مراحل مختلف بواسیر داخلی معرفی شده است جراحی هموروئید با لیزر یکی از روشهای پیشرفته برای درمان انواع بواسیر داحلی و خارجی میباشد . این مقاله به سوالات در مورد بواسیر داخلی چیست؟ پاسخ میدهد .

علت ایجاد بواسیر داخلی

• نشستن و زور زدن طولانی مدت برای دفع مدفوع
  • یبوست یا اسهال مزمن
  • رژیم غذایی با فیبر اندک
  • حاملگی
  • اضافه وزن و چاقی و بی تحرکی
  • بلند کردن اشیا سنگین

علت ایجاد بواسیر داخلی

بیشتر بخوانید: متخصص هموروئید خانم

درجه بندی بواسیر داخلی

1. بواسیر داخل کانال مقعد قرار دارد
  2. بواسیر بقدری بزرگ شده که موقع دفع از کانال بیرون میزند و خودبخود به داخل برمیگردد.
  3. بواسیر بزرگ و آویزان موقع دفع بیرون میزند و باید با دست به داخل برگردانده شود.
  4. بواسیر خیلی بزرگ شده و همیشه بیرون مقعد است و با دست هم به داخل کانال برنمیگردد.

علائم بواسیر داخلی

بیرون زدگی , خونریزی , ترشح بلغم پس از دفع , احساس پری در داخل مقعد.

عوارض بواسیر داخلی چیست؟

در صورت عدم درمان درست و کافی ممکن است عوارض زیر ایجاد شود :

• کم خونی ناشی از خونریزی
  • لخته شدن خون داخل بالشتک ها
  • گیر افتادن بواسیر بیرون مقعد و نکروز و از دست رفتن بافت

روشهای درمان بواسیر داخلی

درمان قطعی بواسیر داخلی بستن رگهای خون رساننده به هموروئید و برداشتن آنها میباشد که با کمترین عود همراه است ولی بعلت درد و ناراحتی زیاد پس از جراحی روشهای دیگری ابداع شده است تا درد و ناراحتی پس از جراحی را کم کند و فرد زودتر به روند عادی زندگی برگردد . درمانهای خانگی و دارویی برای کم کردن علائم بیماری است .

• بستن بواسیر درجه یک و دو با حلقه کشی
  • نور مادون قرمز برای کوچک کردن اندازه هموروئید خونریزی دهنده درجه یک تا سه استفاده میشود احتمال عود زیاد است
  • اسکلروتراپی تزریق نوعی ماده به عروق بواسیر است تا اندازه آن کوچک شود
  • لیزر 360 درجه دایود برای کوچک کردن اندازه هموروئید با تمام درجات استفاده میشود و زخم ایجاد نمیکند
  • لیزر کربن دی اکسید مانند چاقو عمل میکند و بواسیر را کامل برمیدارد ولی نسبت به عمل با چاقو ناراحتی پس از عمل کمتر است
  • جراحی با استاپلر که برای چند هموروئید درجه بالای همزمان استفاده میشود و تمام هموروئیدها یک دفعه با دستگاه برداشته میشود .
, , , , ,