بیماری ماستیت سینه

بیماری ماستیت سینه التهاب بافت سینه است که اکثرا دلیل آن عفونت میباشد . اکثرا در زنان در دوره شیردهی اتفاق می افتد ولی در مردان هم دیده میشود . بصورت حاد شروع میشود و سریع گسترش پیدا میکند . میتواند در شیردهی اختلال ایجاد کند و مادر علیرغم میل باطنی زودتر از موقع به شیردهی پایان دهد .

بیماری ماستیت سینه

علل بیماری ماستیت سینه

عدم تخلیه کامل سینه از شیر در دوره شیر دهی دلیل اصلی ایجاد عفونت و ماستیت سینه است .

دلایل دیگر ماستیت در دوره شیردهی
  • بسته شدن مجرای شیری و به دام افتادن شیر در غده شیری متصل به آن
  • باکتری موجود در پوست ناحیه و یا دهان نوزاد از طریق زخم روی نوک سینه به مجاری شیری وارد و باعث عفونت میشود
دلایل ماستیت غیر شیردهی عبارتند از :
  • مصرف دخانیات . سم موجود در سیگار و قلیان باعث آسیب بافت سینه میشود و زمینه را برای عفونت سینه فراهم میکند
  • آسیب به نوک سینه مانند خاراندن و پرسینگ و همچنین ترک پوستی در اگزما باعث ورود باکتری به سینه میشود
  • بیماری دیابت و ایدز و هر بیماری که سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند میتواند ماستیت ایجاد کند
  • تراشیدن و کندن موی اطراف نوک سینه راهی برای ورود میکروب به داخل سینه ایجاد میکند
  • گذاشتن پروتز داخل سینه
  • سوء تغذیه شدید

یک نوع سرطان سینه بنام سرطان التهابی وجود دارد که علائم آن شبیه ماستیت سینه است و در صورتی که فرد برای بیماری ماستیت تحت درمان دارویی قرار گرفت و علائم بیمار از بین نرفت باید از نظر ابتلا به این نوع سرطان تحت بررسی قرار گیرد .

ماستیت مزمن بیشتر در زنان یائسه دیده میشود . تغییرات هورمونی باعث التهاب مزمن مجاری غدد سینه و بسته شدن آنها شده و عفونت ایجاد میشود . اغلب با وجود درمان با آنتی بیوتیک بیماری پس از مدتی عود میکند .

علامتهای شایع سرطان سینه یا تومور بدخیم پستان

علائم شایع ماستیت

اکثرا بیماری ناگهانی بروز میکند و علائم زیر در بیمار ایجاد میشود :

• قرمزی و ورم قسمتی از پوست سینه که در لمس گرم و دردناک است
  • ممکن است زیر پوست توده لمس شود
  • درد یا احساس سوزش مداوم
  • تب بالای 38 درجه و لرز
  • احساس بیماری

تشخیص و درمان

اغلب با شرح بیماری و معاینه تشخیص داده میشود گاهی سونوگرافی انجام میشود . در صورت عدم درمان درست و کافی ماستیت به آبسه تبدیل میشود . جهت پیشگیری از بروز آبسه مراجعه فوری به پزشک ضروری است .

• باید با ادامه شیر دهی سینه کاملا از شیر تخلیه شود و یا با شیر دوش سینه را خالی کرد
  • اگر ماستیت به آبسه تبدیل شد نباید طفل از آن سینه شیر بخورد
  • گرمای موضعی قبل و بعد شیر دهی به کاهش درد کمک میکند
  • آب فراوان و تغذیه مناسب به رفع ماستیت کمک میکند