جراحی کیست مویی با لیزر

کیست مویی یک کیسه حاوی مو , پوست مرده و باقی مانده مواد عفونی است که در ناحیه پایین کمر در ابتدای شیار باسن قرار دارد . نام دیگر آن کیست پیلونیدال است . درمان کیست مویی بعلت عود مکرر آن یک از درمانهای چالش زا در مبحث پزشکی میباشد . جراحی کیست مویی با لیزر جدیدترین درمان معرفی شده برای این بیماری است و نتایج درخشانی بدست آمده است .

علت ایجاد کیست مویی

به احتمال زیاد کیست مویی از برگشت مو به داخل پوست آسیب دیده ایجاد میشود در این موارد شایع تر است :

• مردان
  • افرادی که مدت طولانی مینشینند مانند کارمندان و رانندگان
  • در افراد با موی ضخیم و مجعد
  • در افراد با شیار باسن عمیق و افراد چاق

جراحی کیست مویی با لیزربیشتر بخوانیم : کلینیک بیماریهای نشیمنگاه

انواع کیست مویی

• کیست مویی بدون علامت . در معاینه یک یا چند منفذ در پوست ناحیه دیده میشود در سونوگرافی کیست زیر پوست گزارش میشود
  • کیست مویی عفونی . کیست عفونت کرده به آبسه تبدیل شده برجستگی بزرگ قرمز و دردناک در ناحیه وجود دارد
  • کیست مویی مزمن با عود مکرر . در این مورد سابقه عفونت مکرر و طولانی مدت وجود دارد یا فرد چند بار جراحی شده و عود کرده است . در بررسی چندین منفذ دارای ترشح با پوست زخمی تیره ملتهب و تغییر شکل یافته و ترشحات بدبو مشاهده میشود .

چگونه انواع کیست مویی با لیزر درمان میشوند

درمان کیست مویی بدون علامت جهت پیشگیری ازبروز عوارض بعدی مانند عفونت انجام میشود .

پوست را با لیزر باز میکنیم کیسه حاوی مو را خارج و کف و دیواره را لیزر میزنیم و منافذ را هم برمیداریم در این روش یک حفره کوچک ایجاد میشود که نیاز به بخیه کردن ندارد و لیزر باعث تحریک روند التیام زخم شده و حفره سریعا بسته میشود .

این عمل با بیحسی موضعی بصورت سرپایی در مطب یا کلینیک قابل انجام است .

تشخیص و درمان بیماری سینوس پیلونیدال یا کیست مویی

درمان کیست مویی عفونی با لیزر

اگر کیست دچار آبسه شده با لیزر سقف آبسه را باز میکنیم و تمام محتویات عفونی داخل کیست همراه موها را خارج میکنیم و با سرم و بتادین و آنتی بیوتیک میشوریم .

بعد تمام بافتهای عفونی و مرده را با وسیله مخصوص تراشیده و برمیداریم و تمام دیواره حفره آبسه را با لیزر میسوزانیم وتمام مجاری و منافذ متصل به حفره آبسه را تخریب میکنیم .

حفره باز گذاشته میشود تا خودبخود ترمیم شود بعلت التهاب ناشی از آبسه بسته شدن کامل حفره تا 6 هفته طول میکشد

درمان کیست مویی مزمن

این بیمار هیچ وقت درمان درستی نگرفته یا قبلا جراحی شده و عود کرده است . در این مورد هم استفاده از لیزر جهت درمان  بعلت ماهیت لیزر در تسریع بهبودی زخم بسیار کمک کننده خواهد بود

در طی درمان تمام بافتهای ناسالم و عفونی را تخریب و راههای خروجی کیست را با لیزر میبندیم