سرطان ناحیه مقعد

سرطان ناحیه مقعد شیوع زیادی ندارد . منشا آن از خود مقعد و یا انتشار سرطان از قسمت انتهایی روده است . علائم آن میتواند با بیماری هموروئید یا شقاق مشابه باشد و بیمار مدتها اشتباها تحت درمان برای بیماری هموروئید  و شقاق قرار گیرد ولی بهبودی پیدا نکند . ممکن است به این علت سرطان دیر تشخیص داده شده و نتوان درمان موثری برای بیمار انجام داد . معاینه و تشخیص صحیح هر نوع ضایعه در ناحیه مقعد توسط متخصص جراحی عمومی بسیار حائز اهمیت است .

سرطا ناحیه مقعد

علائم سرطان مقعد

• خونریزی از مقعد
  • خارش دور مقعد
  • درد ناحیه مقعد
  • وجود توده دور یا داخل مقعد
  • ترشح مخاطی یا بلغم
  • مشکل در کنترل دفع گاز و مدفوع
  • احساس نیاز مکرر به دفع
  • ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد

درد و خونریزی ناحیه مقعد بسیار علامت مهمی است چون مشابه درد و خونریزی در بیماری شقاق مقعدی است سرطان مقعد یا سرطان انتهای روده علاوه بر پوست و مخاط به عضله دور مقعد هم دست اندازی کرده و با دفع گاز و مدفوع درد شدید همراه خونریزی ایجاد میشود .

بیشتر بخوانید: جراحی هموروئید با لیزر

چه کسانی مستعد ابتلا به سرطان مقعد هستند

بیشتر سرطانهای مقعد بعلت آلودگی به ویروس ایجاد کننده زگیل تناسلی  HPV ایجاد میشوند . راههای انتقال بیماری از طریق رابطه جنسی , استفاده از لباس زیر حوله لوازم بهداشتی فرد آلوده , آرایشگاهها و استخرهای غیر بهداشتی میباشد .

سرطان مقعد یک بیماری نادر است و همه افراد آلوده به بیماری زگیل تناسلی دچار سرطان مقعد نمیشوند .

احتمال ابتلا به سرطان مقعد در این افراد بیشتر است

• رابطه مقعدی
  • سن بالای 75 سال
  • افراد سیگاری
  • زنان درگیر با سرطان ناحیه واژن و دهانه رحم
  • سیستم ایمنی ضعیف در بیماری ایدز و پیوند اعضا

چگونه ریسک ابتلا به سرطان مقعد را کاهش دهیم

• تزریق واکسن HPV  بهترین راه پیشگیری است باید در سن 12 تا 13 سال به تمام کودکان تزریق شود
  • از رابطه مشکوک پیشگیری شود
  • سیگار ترک شود
  • از لوازم شخصی دیگران استفاده نشود

روش تشخیص

با گرفتن شرح حال درست و معاینه متخصص جراحی عمومی متوجه میشود که ضایعه مشکوکی در ناحیه وجود دارد .

از ضایعه نمونه برداری انجام شده  و برای آزمایش پاتولوژی فرستاده میشود . همزمان آزمایش خون هم انجام میگیرد . پس از آماده شدن آزمایشات و تشخیص ابتلا به سرطان ناحیه مقعد برای روش درمان تصمیم گرفته میشود . گاهی لازم است برای اطمینان از عدم گسترش بافت سرطانی به بافتهای مجاور و سایر نقاط آزمایشات و تصویربرداری های خاص دیگری انجام شود .

درمان

بیماری اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود کاملا قابل درمان است . روش های درمان بر اساس موارد زیر تعیین میشود:

• اندازه توده
  • محل توده
  • گسترش بیماری به ارگانهای مجاور یا دور
  • شرایط سلامتی بیمار

دو روش درمان وجود دارد :

• روش ترکیبی شیمی درمانی با رادیوتراپی که درمان اصلی است
  • روش جراحی در مواردی که توده کوچک است و به جایی سرایت نکرده و یا با روش اول کامل از بین نرفته انجام میگیرد . اگر سرطان خیلی پیشرفته باشد مقعد و بافتهای مجاور برداشته شده و برای بیمار کولوستومی گذاشته میشود
, , ,