سینه زیر بغلی یا سینه فرعی

سینه زیر بغلی یا سینه فرعی یا سینه سوم بصورت یک برآمدگی در ناحیه زیر بغل در 6 درصد زنان و 3 درصد مردان دیده میشود و داخل آن بافت سینه وجود دارد و متفاوت از تجمع چربی در قسمت جلو زیر بغل است. با افزایش سن و افزایش وزن تجمع چربی در پهلوی سینه ها و زیر و جلو زیر بغل کاملا عادی بوده و فقط مشکل زیبایی ایجاد میکند. اهمیت تشخیص ضایعه در این است که بعلت وجود بافت سینه داخل آن میتواند مثل سینه اصلی تمام بیماریها مثل کیست توده سرطان ماستیت داخل آن ایجاد شود. سینه سوم غده لنفاوی زیر بغلی نیست و با آن فرق دارد و برداشتن آن توصیه میشود . همراه با جراحی زیبایی سینه میتوان این ضایعات را عمل کرد .

علت سینه زیر بغلی یا سینه فرعی

یک مشکل مادرزادی است و علت آن باقی ماندن بافت اولیه سینه از دوران جنینی در این ناحیه میباشد. در دوران جنینی در امتداد خطی که از زیر بغل تا ناحیه شرمگاه کشیده شده و خط شیری نام دارد بافت سینه وجود دارد. در انسان موقع تولد در حالت عادی دو سینه وجود دارد ولی ممکن است روی خط شیری پستان فرعی یا نوک سینه اضافی باقی بماند. شایع ترین محل آن زیر بغل است و میتواند یک یا دو طرفه باشد. بیشترین شیوع در میان ژاپنی ها است.

علت سینه زیر بغلی یا سینه فرعی

بیشتر بخوانید: تفسیر سونوگرافی سینه

علائم سینه فرعی

میتواند کوچک و بدون علامت باشد و یا بعلت وجود بافت سینه داخل آن مثل سینه طبیعی تحت تاثیر هورمونهای زنانه در دوره ماهانه حاملگی و شیر دهی قرار گرفته و علامت دار شود. یعنی بزرگ و کوچک میشود و شیر داخل آن تشکیل میشود. شایع ترین علامت آن وجود برجستگی در ناحیه زیر بغل بدون داشتن نوک سینه است. گاهی بصورت توده بزرگ آویزان است. گاهی دردناک شده و داخل آن توده لمس میشود. میتواند با بیماریهای زیر اشتباه گرفته شود:

• توده چربی یا لیپوم
  • غده لنفاوی
  • کیست سباسه
  • سرطان

تشخیص سینه فرعی برای درمان درست بسیار مهم میباشد.

بیشتر بخوانید: تفسیر ماموگرافی سینه

روشهای تشخیص سینه فرعی

اکثرا در معاینه بالینی مشخص میشود. روشهای زیر به تشخیص بهتر کمک میکنند:

• سونوگرافی یا ماموگرافی
  • MRI
  • نمونه برداری سوزنی یا برداشتن کامل آن و بررسی پاتولوژی آن

روشهای درمان سینه فرعی

سینه فرعی بدون علائم ناراحت کننده نیازی به درمان ندارد و هر نوع درمانی فقط جنبه زیبایی خواهد داشت و بیمه ها هزینه را تقبل نمیکنند. دو نوع درمان وجود دارد:

• لیپوساکشن: در مواردی انجام میشود که اکثریت بافت را چربی تشکیل میدهد و پوست شل و آویزان وجود ندارد. در این موارد نتیجه خوبی از لیپوساکشن بدست می آید.
  • جراحی: همراه با لیپوساکشن یا به تنهایی برای مواردی که بیشتر بافت سینه وجود دارد انجام میشود همچنین اگر سینه فرعی بزرگ و آویزان شده باشد با جراحی برداشته میشود.

در روش جراحی اگر بدقت انجام نشود امکان آسیب به اعصاب و لنف ناحیه وجود دارد.

آیا بیمه هزینه این جراحی را پرداخت میکند ؟

در صورتی که این عمل جنبه درمانی داشته باشد بیمه هزینه را متقبل میشود اگر جنبه زیبایی داشته باشد هزینه شامل بیمه نمیشود .

آیا جراحی سینه زیر بغلی خطرناک است ؟

عمل خطرناکی نیست و بیشتر برای زیبایی انجام میشود . ولی بندرت میتواند عوارضی مانند عفونت باز شدن زخم تجمع خون و مایع سروما داشته باشد .

آیا ممکن است سینه زیر بغلی بعد از جراحی مجددا رشد کند ؟

پس از جراحی و برداشتن کامل بافت امکان رشد مجدد وجود ندارد .  اگر فرد به مقدار زیاد چاق شود و چربی زیر پوستی زیاد شود محل جراحی ممکن است فرو رفته شود .

در بالا به مقاله سینه زیر بغلی یا سینه فرعی پرداختیم برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع جراحی ها از جمله جراحی زیبایی سینه می توانید از طریق وب سایت با مراجعه به صفحه تماس با ما با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

, , , ,