چرا رژیم لاغری باعث هموروئید میشود

تعداد زیادی از مراجعین به مطب متخصص جراحی عمومی با علائم بیماری هموروئید مربوط به افرادی است که بیان میکنند بعد از یک دوره رژیم لاغری به این بیماری مبتلا شده اند. چرا رژیم لاغری باعث هموروئید میشود ؟ چه بیماریهای دیگری در دوره رژیم لاغری ممکن است ایجاد شود؟ آیا راه حلی برای پیشگیری از ابتلا به هموروئید همزمان با رژیم های کاهش وزن وجود دارد؟ آیا تمام افرادی که رژیم میگیرند به این بیماری مبتلا خواهند شد؟

چرا رژیم لاغری باعث هموروئید میشود

بیشتر بخوانید: تفاوت بیماری هموروئید و شقاق

چرا رژیم لاغری باعث هموروئید میشود ؟

اکثر رژیم های غذایی معرفی شده برای کاهش وزن حاوی پروتئین زیاد بوده فیبر کافی ندارند و مقدار چربی بسیار محدود شده است . رژیم های لاغری حتی با وجود داشتن سبزیحات داخل دستورات غذاییشان , در اکثر افراد باعث یبوست میشوند که دلیل خیلی مهمی برای ایجاد هموروئید میباشد . ممکن است فرد از قبل بواسیر داشته باشد و با رژیم غذایی لاغری علائم بیماری تشدید شود .

گاهی همراه با رژیم غذایی به فرد قرصهای دفع چربی تجویز میشود که باعث ایجاد اسهال و افزایش دفعات دفع مدفوع شده و در فردی که از قبل زمینه ایجاد هموروئید را دارد باعث ایجاد و پیشرفت بیماری خواهد شد .

گاهی رژیم کاهش وزن حاوی مواد گیاهی زیادی بصورت پخته و خام است و حجم زیادی از مدفوع در روده تشکیل میشود و در شرایط عدم مصرف مایعات کافی حجم زیادی از مدفوع نسبتا سفت و ضخیم ایجاد شده و دفع مدفوع سخت میشود . در صورتی که این شرایط مدتی ادامه پیدا کند فرد دچار بواسیر میشود . این نوع رژیم غذایی در فردی که بیماری سندرم روده تحریک پذیر یا بیماری التهابی روده دارد باعث تشکیل گاز فراوان و اسهال شده و بیماری هموروئید ایجاد میکند .

اکثر افرادی که رژیم لاغری میگیرند برای کاهش بیشتر وزن ورزش سبک یا سنگین انجام میدهند . تعریق فراوان حین ورزش و همچنین نیاز شدید بدن به آب برای انجام فعالیت ورزشی باعث میشود آب زیادی از روده به بدن جذب شده و مدفوع داخل روده سفت و یبوست شدیدی ایجاد شود. در دراز مدت هموروئید ایجاد خواهد شد. مصرف کافی انواع مایعات جهت پیشگیری از این بیماریها ضروری میباشد.

بیشتر بخوانید: جراحی هموروئید با لیزر

چه بیماریهای دیگری در دوره رژیم لاغری ممکن است ایجاد شود؟

ایجاد شقاق مقعدی یکی از عوارض رژیم های لاغری و داروهای لاغری میباشد . علت ایجاد شقاق مقعدی دفع مدفوع سفت و آسیب رسیدن به پوست ناحیه مقعد است . همچنین دفعات زیاد دفع گاز و مدفوع در اسهال باعث پارگی پوست مقعد و شقاق میشود که این مشکل اکثرا با مصرف داروی لاغری پیش می آید .

آیا راه حلی برای پیشگیری از ابتلا به هموروئید همزمان با رژیم های کاهش وزن وجود دارد؟

بلی تنها راه پیشگیری انتخاب رژیمی است که اصولی و متعادل بوده و توسط متخصص تغذیه تجویز شده باشد و مصرف کافی مایعات توصیه شده باشد . اگر فردی بیماری هموروئید یا زمینه ایجاد آن را دارد مثلا دچار یبوست است یا همزمان میخواهد ورزش هم انجام دهد بهتر است متخصص تغذیه را مطلع کند تا در تجویز رژیم غذایی بیماری او را مد نظر داشته باشد .

بیشتر بخوانید: متخصص هموروئید خانم

آیا تمام افرادی که رژیم میگیرند به این بیماری مبتلا خواهند شد؟

مسلما خیر مبتلا نخواهند شد اگر :

  • رژیم لاغری علمی و اصولی باشد
  • کوتاه مدت باشد
  • اگر فرد زمینه ابتلا به این بیماری ها را نداشته باشد

پاسخ به سوالات بیماری شقاق مقعدی

, , , , , ,

Related Posts

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

*

code

فهرست