جراحی هموروئید با لیزر

استفاده از لیزر جهت درمان و جراحی بیماری هموروئید بواسیر از سال 2009 شروع شد و با گذشت زمان دستگاه لیزری طراحی شد که مختص جراحی هموروئید با لیزر میباشد که کاربرد آن درمان بیماری هموروئید را راحت تر کرده و عارضه و ناراحتی بعد از عمل را به حداقل رسانده است. این لیزر از نوع دایود میباشد. لیزر co2 نوعی دیگری از لیزر است که جهت بریدن و برداشتن پاگه هموروئید به کار می رود. هر دو لیزر از نوع پر توان هستند و در لیزر هموروئید استفاده میشوند.

کاربرد لیزر برای درمان بیماریهای ناحیه مقعد نیاز به تبحر و تخصص خاص در این زمینه را دارد تا بعنوان بهترین روش درمانی برای بیمار انتخاب شود انتخاب اشتباه روش درمانی سبب بروز عوارض و عود بیماری میشود. برای گرفتن بهترین نتیجه درمانی لازم است که به پزشک متخصص جراحی عمومی مراجعه شود.

جراحی هموروئید با لیزر

بیشتر بخوانید: متخصص هموروئید خانم

بیماریهای ناحیه مقعد که با لیزر درمان میشوند

1- انواع هموروئید های داخلی درجه یک تا چهار

2- هموروئید خارجی

3- هموروئید ترومبوزه

4- skin tag یا ضایعات پوستی آویزان دور مقعد

5- فیشر یا شقاق مقعدی

6- فیستول

7- زگیل تناسلی

مزیت لیزر هموروئید نسبت به جراحی سنتی

کمتر بودن درد و ناراحتی ناشی از عمل و کوتاهتر شدن دوران نقاهت و بازگشت سریع تر به کار و زندگی مهمترین مزیت جراحی هموروئید با لیزر می باشد. با این روش بافت طبیعی ناحیه مقعد و اسفنکتر دور مقعد کمترین آسیب را متحمل شده و عملکرد ناحیه مقعد در دفع گاز و مدفوع حفظ میشود. از مزایای مهم دیگر جراحی هموروئید با لیزر انجام عمل بصورت سرپایی و ترخیص سریع بیمار بلافاصله پس از جراحی میباشد. در موارد زیادی با بیحسی موضعی قابل انجام است، نتایج دراز مدت درمانی از مزایای دیگر این روش جراحی است.

بیماریهای ناحیه مقعد با درمان لیزر

آیا جراحی هموروئید با لیزر عوارض دارد؟

عوارضی مانند خونریزی بسیار کم است و اغلب نیاز به مداخله جراحی ندارد. احتمال عفونت و احتمال انتقال بیماریهایی مثل ایدز و هپاتیت بعلت استفاده از لیزر پایین است. ورم ناحیه عمل و لبه های زخم و ترومبوز اگر ایجاد شود معمولا در یک هفته خود به خود از بین می رود و به اقدام خاصی نیاز ندارد.

آیا جراحی هموروئید با لیزر عوارض دارد؟

مشاهده کنید : فیلم جراحی هموروئید با لیزر

هموروئید چه زمانی نیاز به جراحی دارد؟

مهمترین مورد در رابطه با تصمیم به عمل سنجیدن نسبت نفع و ضرر اقدام جراحی می باشد یعنی تصمیم بگیریم همچنان درمان دارویی و نگهدارنده را ادامه دهیم یا جراحی کنیم.

در این موارد می توان اقدام به جراحی هموروئید با لیزر کرد:

1- مرحله یک و دو هموروئید داخلی خونریزی دهنده

2- مرحله سه هموروئید داخلی که فرد دایم احساس پری و فشار در ناحیه دارد و یا خونریزی میکند.

3- مرحله چهار هموروئید داخلی که دایم بیرون است یا خونریزی مکرر و دایمی دارد یا در بهداشت ناحیه اخلال ایجاد میکند.

4- در بیماری فیشر شقاق وقتی که ساعتها بعد از دفع همچنان درد و سوزش شدید وجود دارد یا بیمار خونریزی مکرر و شدید دارد.

5- مواردی که فرد مبتلا به فیشر مجبور است برای کاهش درد و خونریزی و درمان یبوست دایم کرم و دارو استفاده کند.

هموروئید چه زمانی نیاز به جراحی دارد؟

بیشتر بخوانید : درمان سریع بیماری شقاق مقعدی

جراحی هموروئید با لیزر چگونه انجام میشود؟

اگر فرد هموروئید درجه یک یا دو خونریزی دهنده دارد با لیزر دایود پر توان رگهای داخل هموروئید را میسوزانیم تا خونرسانی به هموروئید قطع شود. هموروئید در عرض چند هفته از بین می رود. روش جانشین این عمل استفاده از دستگاه فوتوکواگولیشن IRC در چند نوبت برای از بین بردن رگهای هموروئید می باشد. در هموروئید درجه سه به بالشتک هموروئید از داخل لیزر دایود تابانده میشود تا بافت و رگها بسوزند و هموروئید جمع و کوچک شده و به دیوار مقعد بچسبد. این روند یک تا دو هفته طول خواهد کشید. هموروئیدخارجی و هموروئید ترومبوزه را توسط برش با لیزر جراحی میکنیم، در این مورد لیزر co2 بهتر است. زایده پوستی شقاق مقعدی را با لیزر co2 برداشته و کف زخم شقاق را با لیزر میسوزانیم تا سریع تر التیام پیدا کند.

جراحی هموروئید با لیزر چگونه انجام میشود؟

بیشتر بخوانید: پیشگیری از بیماری بواسیر هموروئید

مدت زمان عمل و مراحل بعد از جراحی

جراحی بسته به پیچیده یا ساده بودن مورد با روش بیهوشی عمومی یا بیحسی نخاعی یا بیحسی موضعی انجام میشود. جراحی هموروئید با لیزر در کمتر از 20 دقیقه انجام میشود. در این عمل تامپون داخل مقعد گذاشته نمیشود. پس از رفع بیهوشی بیمار مرخص میشود. بیمار بهتر است 24 ساعت در منزل استراحت نماید. داروهای تجویز شده شامل آنتی بیوتیک, مسکن, ژل لیدوکایین و شربت ملین یا پودر پسیلیوم میباشد. مصرف مایعات کافی و داشتن رژیم غذایی پر فیبر مانند سبزیجات و میوه به نرم شدن مدفوع و جلوگیری از یبوست کمک میکند. در صورت ایجاد یبوست احتمال ایجاد عوارض و ناراحتی در محل عمل و التیام طولانی مدت زخم وجود دارد.

مدت زمان عمل و مراحل بعد از جراحی

درد حین جراحی و بعد از عمل

حین جراحی هموروئید با لیزر به هیج عنوان دردی احساس نمیشود. پس از جراحی و رفع بیهوشی یا از بین رفتن اثر داروی بیحسی ممکن است ناراحتی مختصری در محل عمل احساس شود که اکثرا به مصرف مسکن هم نیاز ندارد موقع دفع مدفوع بسته به وسعت زخم و ورم ناحیه مقعد ممکن است درد و سوزش ایجاد شود که با مصرف مسکن و استعمال ژل بیحس کننده و نشستن در آب گرم برطرف میشود. پس از بهبود زخم و کاهش ورم درد و سوزش از بین خواهد رفت که بین یک تا دو هفته طول میکشد.

هزینه عمل جراحی هموروئید چقدر میباشد؟

هزینه لیزر هموروئید بسته به نوع لیزر استفاده شده, محل انجام عمل جراحی و روش ایجاد بی حسی متفاوت است. جراحی در بیمارستان با بیهوشی عمومی هزینه بیشتری نسبت به جراحی در مطب دارد . بیشتر هموروئیدها پیچیده میباشند و درمان کامل آن فقط در اتاق عمل ممکن است . هموروئیدهای ساده و کوچک را با هزینه کمتر میتوان در مطب انجام داد .

پاسخ به سوالات جراحی هموروئید با لیزر

آیا هموروئید خونریزی دهنده با لیزر کامل درمان میشود ؟

بلی انواع هموروئید داخلی درجه یک تا چهار و هموروئید خارجی و هموروئید پیچیده  کاملا با لیزر درمان میشود .

بعد از لیزر احتمال عود هموروئید وجود دارد ؟

در مورد هموروئیدهای داخلی بزرگ که با سوزاندن عروق خونرسان با لیزر درمان میشوند ممکن است در درصدی از موارد عروق کامل از بین نرود و هموروئید مجددا بزرگ شود .

برای انجام جراحی هموروئید با لیزر آزمایش قبل از عمل لازم است ؟

بلی معمولا انجام  آزمایش خون و انعقاد خون ضروری است .