شده است که مانع رسیدن خون به ناحیه شقاق میشود و زخم بخوبی ترمیم پیدا نمیکند و یا بهبودی آن طولانی میشود. در این مرحله هر چند وقت یکبار که اغلب با یبوست همراه است علائم بیماری مجددا پدیدار میشود و گاهی حتی با وجود کنترل یبوست درد و ناراحتی ادامه مییابد.با مزمن تر شدن بیماری در دو انتهای داخلی و خارجی زخم , گوشت اضافه بصورت برجستگی اطراف مقعد ظاهر میشود.

زخم مزمن در ناحیه مقعد میتواند ناشی از بیماری سرطان بیماری التهابی روده بیماری عفونی مثل سیفلیس با احتمال کمتر باشد.

روشهای درمانی

در مراحل اولیه با کنترل یبوست وعلل دیگر, بیماری به احتمال زیاد قابل درمان است. که به بیمار توصیه میشود که غذاهای پر فیبر و داروهای ملین و آنتی هموروئید مصرف نماید.نشستن در آب گرم و گرمای موضعی در رفع درد موثر است.

وقتی بیماری مزمن شود علاج قطعی آن جراحی میباشد که در این عمل قسمتی ازعضله اسفنکتر داخلی مقعد قطع میشود تا کمی شل شود و اجازه خونرسانی به زخم مزمن داده شود تا زخم ترمیم پیدا کند . گاهی لازم است که زخم با ظاهر غیر طبیعی ومشکوک به بدخیمی وزخمی را که احتمال میدهیم التیام آن بعلت فیبروزه و سفت شدن طولانی شود را برداریم . اخیرا از لیزر جهت انجام این عمل استفاده میشود.

تزریق بوتاکس یا دیسپورت به عضله اسفنکتر داخلی مقعد جهت شل کردن طولانی مدت آن صورت میگیرد تا زخم فرصت بهبودی پیدا کند. احتمال بهبودی کامل بیماری زیر چهل درصد بوده و اکثرا بعد از مدتی با از بین رفتن اثر دارو بیماری عود میکند . احتمال ایجاد بی اختیاری موقت به دفع گاز و مدفوع از عوارض نزریق بوتاکس میباشد . امروزه ثابت شده که نتایج تزریق بوتاکس در درمان فیشر با استعمال موضعی پماد نیتروگلسیرین تفاوت چندانی ندارد . ولی در افرادی که نمیتوانند دارو مصرف کنند و یا منع جراحی دارند تزریق بوتاکس در ناحیه روش درمانی مفیدی است.

درمانهای دیگر مثل لیزر کم توان استفاده طولانی مدت از داروهای موضعی درمان قطعی نبوده و اغلب بعد از مدتی بیماری عود میکند .

محل انجام عمل

این عمل توسط متخصص جراحی عمومی با بیحسی موضعی در بعضی موارد در مطب بصورت سرپایی قابل انجام است ولی جراحی در اکثر موارد در اتاق عمل و تحت بیهوشی انجام میگیرد.

عوارض جراحی

ممکن است پس از عمل بعضی بیماران بی اختیاری به دفع گاز پیدا کنند که اکثرا موقتی بوده و پس از بهبودی مجل عمل رفع میشود .با استفاده از لیزر آسیب وارد شده به محل عمل و بافتهای اطراف به حداقل رسیده و احتمال ایجاد این عارضه کاهش مییابد.

آمادگی جهت انجام جراحی

– آزمایشات CBC / FBS – BUN – CRT

U/A – PT – PTT

– مشاوره قلب برای افراد چهل سال به بالا

بهتر است قبل از جراحی روده ها کاملا تخلیه شوند و از دو روز قبل از جراحی رژیم غذایی مایعات باشد .