مزایا و معایب جراحی شقاق مقعدی

اغلب بیماری شقاق خود به خود یا با درمان دارویی کاملا بهبود پیدا میکند ولی در مواردی وارد فاز مزمن شده و به درمان جواب نمیدهد و درهر بار دفع درد و ناراحتی زیادی برای فرد ایجاد میکند. جراحی شقاق مقعدی تنها روش درمانی قطعی برای بیمارانی است که از بیماری شقاق مزمن رنج میبرند و درمانهای دارویی و نگهدارنده نتوانسته بیماری آنها را درمان کند. بهتر است قبل از جراحی بیمار از مزایا و معایب جراحی شقاق مقعدی مطلع باشد.

مزایا و معایب جراحی شقاق مقعدیبیشتر بخوانید : درمان سریع بیماری شقاق مقعدی

جراحی شقاق مقعدی چیست؟

روشهای جراحی برای بیماری شقاق عبارتند از:

• بریدن قسمتی از عضله اسفنکتر داخلی مقعد با جراحی یا لیزر
  • برداشتن شقاق مزمن با جراحی یا لیزر و دیلاتاسیون

علت مزمن شدن شقاق، عمیق شدن زخم و رسیدن آن به عضله اسفنکتر داخلی مقعد و ایجاد اسپاسم یا انقباض شدید این عضله است که مانع از خونرسانی مناسب به زخم شقاق شده و اجازه نمیدهد زخم بهبود پیدا کند.

مزایا و معایب جراحی شقاق مقعدی

مزایای این جراحی

• شل شدن عضله اسفنکتر داخلی و رفع انقباض مقعد
  • بهبود خونرسانی به شقاق و التیام آن
  • رفع درد و سوزش حین دفع و بعد از آن
  • رفع خونریزی از مقعد
  • بهبودی یبوست ناشی از شقاق

معمولا بلافاصله بعد از عمل درد و سوزش حین دفع به مقدار زیاد برطرف میشود ولی بهبود کامل زخم شقاق زمان بیشتری نیاز دارد.

معایب این جراحی

درصد موفقیت عمل فیشر با جراحی یا لیزر 95 تا 97 درصد میباشد. مثل تمام عملهای جراحی دیگر این عملها هم میتوانند معایب و عوارضی داشته باشند مهمترین آنها عبارتند از:

• ایجاد بی اختیاری نسبی به گاز و گاهی خروج بی اختیار ترشحات از مقعد بدنبال جراحی از عوارض این عمل است. اکثرا موقتی است و بعد از التیام محل عمل از بین میرود. علت آن آسیب عصب ناحیه و التهاب بافت عمل شده است. بیشتر در زنانی که زایمان طبیعی داشته اند پیش می آید. در صورت جراحی با لیزر این عارضه بندرت ایجاد میشود.
  • ایجاد فیستول مقعدی در محل عمل بریدن اسفنکتر یک عارضه دیررس است و معمولا بدنبال عفونت محل عمل پیش می آید. درد و خروج ترشحات چرکی و زخمی که بهبود پیدا نمیکند از علائم آن میباشد.
  • عود شقاق در کمتر از 3 درصد موارد میتواند ایجاد شود و علت آن تنگی مقعد قبل از جراحی است. بیمار سالها شقاق داشته و مکررا عود کرده و درست درمان نشده و مقعد آسیب دیده و تنگ شده است. از علل دیگر آن یبوست و یا اسهال های شدید میباشد.

سوالات

آیا میتوان همزمان با بواسیر شقاق را هم عمل کرد ؟

جراحی و یا لیزر همزمان این دو بیماری امکانپذیر میباشد . برای کاهش عوارض بعد از عمل لیزر درمان ارجح میباشد .

چه مدت طول میکشد تا محل عمل کامل بهبود پیدا کند ؟

اگر فقط جراحی اسفنکتروتومی برای بیمار انجام شود بهبودی بسرعت اتفاق می افتد . در صورت جراحی همزمان هموروئید خارجی یا زائده پوستی بهبودی کامل زخم ممکن است تا یکماه طول بکشد .

اگر می خواهید در خصوص انواع درمانهای  بیماری هموروئید بواسیر , جراحی هموروئید با لیزر توسط متخصص هموروئید خانم اطلاعات لازم را کسب نمایید می توانید از طریق و بسایت با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

, , ,