تشخیص هموروئید قبل از شروع درمان

علاوه بر گرفتن شرح حال کامل و سوابق بیماری های زمینه ای جراح باید قبل از درمان هموروئید بواسیر , ناحیه مقعد را بدقت مورد معاینه قرار دهد .هموروئید خارجی به راحتی قابل مشاهده است .هموروئید داخلی بعلت نرم بودن حتی در معاینه با انگشت داخل کانال مقعد قابل تشخیص نیست و ممکن است مشاهده کانال مقعد و انتهای روده با وسیله پروکتوسکوپ لازم باشد.

روشهای درمانی سرپایی

درمان دارویی در منزل :

• معمولاً برای درد و تورم و التهاب خفیف هموروئید توصیه می شود .
  • جهت کاهش درد و التهاب نشستن در آب گرم و مصرف پماد آنتی هموروئید و مسکن ضد التهابی مفید است .
  • یبوست به وسیله مصرف رژیم های غذایی پر فیبر مثل میوه جات و سبزیجات و خوردن مایعات کافی کنترل میشود.
  • گاهی استفاده از داروهای ملین لازم میشود .
  • باید از فعالیت سنگین و نشستن طولانی مدت اجتناب شود.

درمان های سرپایی :

• شامل سوزاندن با کوتر و هموراپی ، منجمد کردن، بستن هموروئید با حلقه لاستیکی یا رابر باند , لیزر هموروئید با نوع کم توان لیزر
  • اکثرا این روشها برای هموروئیدهای درجه یک و دوم داخلی و بواسیر کوچک خارجی و اسکین تگ مناسب است .
  • این روشها به  صورت سرپایی با یا بدون بی حسی موضعی در مطب قابل انجام است .
  • در مورد هموروئیدهای خارجی بزرگ و یا داخلی خارجی مخلوط و داخلی درجه سه و چهار قابل انجام نیست .
  • بسته به عارضه مورد درمان احتمال موفقیت نسبی یا کامل درمان وجود دارد و در بعضی از روشها ممکن است عوارضی مانند خونریزی شدید و عفونت ایجاد شود .  اگر انتخاب بیمار برای روش های فوق مناسب نباشد احتمال عود وجود دارد.

روشهای جراحی

جراحی هموروئید

• روش قطعی درمان هموروئید بواسیر برای تمام انواع داخلی و خارجی آن است  .
  • بافت هموروئیدی بطور کامل با جراحی برداشته میشود و جهت برداشتن پاگه هموروئید در روش سنتی تیغ و کوتر و بخیه استفاده میشود .
  • ناراحتی و درد و عارضه بعد عمل , به شدت بیماری بستگی دارد .
  • در روش نوین درمان هموروئید بواسیر , پاگه با استفاده از لیزر پر توان برداشته میشود . در این روش لیزر انتهای اعصاب درد داخل زخم را میسوزاند و بعلت دقت لیزر آسیب به بافتهای اطراف بسیار کم است بنابر این ناراحتی و عوارض بعد عمل بسیار کم میشود.
  • روش دیگر جراحی برداشتن پاگه هموروئید با دستگاه استاپلر یا هموروئیدوپکسی با استاپلر است . استاپلر برای همه موارد بیماری کاربرد ندارد و هزینه دستگاه گران و از عوارض آن خونریزی عفونت تنگی مقعد  است.

لیزر هموروئید

• با لیزر عروق داخل پاگه هموروئید سوزانده میشود که بدنبال آن بافت هموروئید جمع شده تحلیل میرود.
  • برای انواع درجات هموروئید بجز هموروئید خارجی قابل استفاده است.
  • در این روش زخم ایجاد نمیشود و درد و خونریزی در مقایسه با روشهای دیگر بسیار کم است .
  • به این روش هموروئیدوپکسی با لیزر و LHP هم گفته میشود.
  • بعلت اینکه بواسیر بطور کامل برداشته نمیشود و فقط عروق آن سوزانده میشود روش قطعی نیست . ممکن است فقط پاگه کوچک شود و کامل تحلیل نرود در این صورت احتمال عود وجود خواهد داشت .

اینفرا رد کواگولیشن یا IRC

نور مادون قرمز شدیدی از دستگاه خارج میشود و به ریشه بالشتک هموروئید داخلی تابانده میشود . نور عروق را منعقد میکند و باعث کوچک شدن هموروئید شده و خونریزی را متوقف میکند . در هموروئید گیر افتاده و نکروز شده و هموروئید ترومبوزه خارجی موجب میشود بهبودی سریعتر اتفاق بیفتد . جهت درمان بیماری هموروئید بواسیر داخلی با این وسیله ممکن است به بیش از یک جلسه درمان نیاز باشد . به غلط به دستگاه IRC لیزر کم توان گفته میشود . این روش هم روش قطعی نبوده احتمال عود بیماری وجود دارد.

محل انجام عمل

این عمل توسط متخصص جراحی عمومی , در موارد ساده تر بیماری با بیحسی موضعی در مطب و بصورت سرپایی قابل انجام است ولی موارد پیچیده و شدید جراحی در اتاق عمل و تحت بیهوشی انجام میگیرد.

هموروئید بواسیر پاسخ به سوالات

عوارض

روشهای مختلفی درمانی که گفته شد هر کدام عوارض مربوط به خود را دارند و ممکن است پس از عمل بعضی بیماران بی اختیاری به دفع گاز پیدا کنند که اکثرا موقتی بوده و پس از بهبودی محل عمل رفع میشود . با استفاده از لیزر آسیب وارد شده به محل عمل و بافتهای اطراف به حداقل رسیده و احتمال ایجاد این عارضه کاهش مییابد.خونریزی زودرس یا بعد از ده روز ممکن است اتفاق بیفتد . تنگی ناحیه مقعد در موارد همورویید پیشرفته که چند تا پاگه همورویید برداشته میشود ممکن است اتفاق بیفتد.عفونت نادر است . گاهی بعلت شدت بیماری و وسعت ناحیه عمل بهبودی چند هفته طول میکشد .یبوست بعد از عمل باعث بهبودی کند محل عمل میشود.بنظر میرسد با انتخاب درست روش عمل و رعایت دستورالعملهای بعد جراحی عوارض درمان هموروئید بواسیر به حداقل برسد.

, ,