علل خونریزی از ناحیه مقعد

خونریزی از ناحیه مقعد یک مشکل شایع بوده و اغلب بدلیل بیماری هموروئید و یا شقاق ایجاد میشود . ولی میتواند علامت یک بیماری جدی مانند سرطان هم باشد . هر نوع خونریزی از ناحیه مقعد را باید جدی گرفت و برای بررسی علل خونریزی از ناحیه مقعد باید به متخصص جراحی عمومی مراجعه کرد تا تشخیص و درمان صحیح بدون اتلاف وقت انجام گیرد .

تعریف خونریزی از مقعد

• اگر موقع پاک کردن ناحیه روی دستمال توالت خون روشن مشاهده شود
  • اگر مدفوع آغشته به خون باشد
  • اگر خون زیادی در کاسه توالت بریزد

در اینصورت شما دچار خونریزی از مقعد شده اید و باید علت آن بررسی شود .

علل خونریزی از ناحیه مقعدبیشتر بخوانید: متخصص هموروئید خانم

علل خونریزی از ناحیه مقعد

فیشر یا شقاق

پارگی مخاط ناحیه مقعد منجر به خونریزی و درد موقع دفع میشود . از علل شایع آن یبوست و زایمان میباشد .

درمان سریع بیماری شقاق مقعدی

آنژیودیسپلازی

نوعی مشکل در عروق جدار روده است که رگها بزرگ و شکنده شده و خونریزی میکنند . حونریزی میتواند شدید باشد .

هموروئید یا بواسیر

اغلب خونریزی از هموروئید داخلی است . هر درجه از هموروئید داخلی میتواند خونریزی کند . هموروئید ترومبوزه خارجی هم میتواند خونریزی کند .

یبوست

مدفوع سفت موقع دفع میتواند مخاط مقعد را پاره کند و خونریزی ایجاد کند . زور زدن جهت دفع مدفوع هم همین مشکل را ایجاد خواهد کرد .

پولیپ روده

پولیپ برجستگی انگشت مانند در مخاط روده است اغلب خوش خیم است و منجر به خونریزی میشود .

زخم روده

زخم در هر جای دستگاه گوارش از دهان تا روده میتواند ایجاد و منجر به خونریزی شود . خونریزی از زخم قسمتهای پایین دستگاه گوارش اغلب قرمز روشن است . منشا خونریزی قیر مانند از معده و روده باریک است .

سرطان روده یا مقعد

خونریزی از رگهای شکننده تومور ایجاد میشود . تنها سه درصد از علل خونریزی  با منشا سرطان است .

بیماری التهابی روده

بیماری کولیت اولسروز و کرون دو بیماری التهابی روده هستند که اسهال درد و خونریزی ایجاد میکنند .

بیماری دیورتیکل روده

کیسه های کوچک در جدار روده بزرگ ایجاد میشود خونریزی از رگهای شکننده داخل آن ایجاد میشود خونریزی میتواند شدید باشد .

باکتریهایی مانند شیگلا و سالمونلا میتوانند اسهال خونی ایجاد کنند .

اختلال انعقاد خون

کمبود ویتامین کا , هموفیلی , کاهش پلاکت خون بعلت بیماری یا مصرف داروهای ضد انعقاد میتواند از علل خونریزی از ناحیه مقعد باشد .

, ,